היום של בעלי-החיים
איך לארגן "יום זכויות בעלי-חיים" בבית-הספר
לחצו כאן למעבר לכתבה מעודכנת בנושא (2017)
איך מתחילים?
הציבו לעצמכם מטרה: להפוך למשך יום אחד את סבלם של בעלי-החיים לנושא המדובר ביותר בבית-הספר. אנשים שהציצו לרגע בעלון הסברה, מגיבים אחרת לגמרי ממי שהתעמתו במשך שעות עם עובדות קשות ועם אתגרים פילוסופיים. הדרך המבטיחה ביותר להגשים את המטרה היא לארגן "יום זכויות בעלי-חיים" בבית-הספר. רצוי לגבש סביב היוזמה קבוצת תלמידים (ועדיף לשתף הורים ומורים) הנכונה לקדם את ה"יום". כדאי להיפגש עם הנהלת בית-הספר לקבלת אישור לפני שמתחילים לארגן הדברים, אבל כבר לפגישה זו יש להגיע עם תוכנית כללית מגובשת. לא כדאי לקבוע תאריך למועד קרוב מדי: הכנת האירוע, בשיתוף תלמידים רבים - משפיעה לא פחות מהאירוע עצמו. יום שישי, כיום לימודים קצר, הוא בחירה טובה. לקראת האירוע, עִברו בין הכיתות לבקש עזרה, תלו מודעות "דרושים" וקיימו מפגשים של הצוות המארגן. רצוי לנסות לפרסם את האירוע (לפני ואחרי) גם בעיתונות המקומית.
זכויות בכל פינה
כדאי לנסות להתאים לאירוע כל פינה בבית-הספר. בקפטריה מגישים בדרך-כלל חיות מתות? בקשו שיוותרו יום אחד על הבשר. בספריה יש תצוגת ספרים מומלצים? כדאי להניח שם ספרים כמו "שחרור בעלי-החיים" ו"כשפילים בוכים". במסדרונות רצוי לתלות מראש פוסטרים, שלטים, מדבקות ו"כיסים" מנייר או מניילון, שבתוכם עלוני הסברה. כמה מתנדבים/ות יכולים להסתובב בתחפושות בעלי-חיים עם כיתוב מתאים (למשל: תחפושת ארנב עם הסמל "לא נוסה על בעלי-חיים"). אפשר גם להכין אביזרי תחפושת בייצור המוני, שיחולקו לתלמידים ביום האירוע (למשל: אוזני ארנב מאולתרות על קשתות לשיער).
רחבת הדוכנים
רחבה מרכזית בבית-הספר מתאימה להפוך למתחם הסברה. הזמינו ארגונים לזכויות בעלי-חיים ולרווחתם להקים דוכני הסברה. חשוב להיזהר שלא יוזמנו חברות וארגונים, המטלטלים חיות בתור "אטרקציות" לליטוף, מציעים חיות למכירה או מצדדים בהרג חיות! רצוי שתקימו גם דוכנים משלכם עם חוברות, כרוזים, עצומות ודפי הרשמה לזכויות בעלי-חיים השבוע (ניתן להזמין חומרים אלה מאנונימוס ומהאגודה נגד ניסויים בבעלי-חיים). ברחבה אפשר להציב המחשות תלת-ממדיות, עם שלטי הסברה מתאימים; רצוי להציב את ההמחשות מוגבהות על ארגזים. למשל:
- פח המכיל פונפונים צהובים עם "עיניים" ימחיש את גורלם של 15 אלף האפרוחים שמושלכים מדי יום לזבל בעודם חיים
- ערמת חיטה גדולה ליד ערמת חיטה קטנה ימחישו את כמות החיטה הדרושה לייצור קילוגרם בשר (דרך האבסת חיות) לעומת הכמות הדרושה לייצור קילוגרם לחם
- בובת אדם שסביבה פרושים אלפיים (אם תצליחו!) כדורי נייר עם "כרבולת" העשויה נגיעת צבע אדום, ימחישו את מספר התרנגולים שאוכל אדם לא-צמחוני בחייו
- כלוב עם הזמנה להיכנס ולהתנסות בחמש דקות של כליאה ימחיש את גורלן של חיות במעבדות, במכלאות עירוניות ובחקלאות
- תצוגת אריזות של עשרות מוצרים שייצורם אינו כרוך בפגיעה בחיות - "תחליפי" חלב ובשר ומוצרים שלא נוסו על בעלי-חיים
פעילות אפשרית נוספת ברחבה, אם הנהלת בית-הספר מאשרת זאת, היא מכירת מוצרים כגון סיכות או חטיפים טבעוניים כדי לגייס כסף לפעילות שלכם או לאנונימוס.
שיעורים, סדנאות, הרצאות
כדאי לסכם עם ההנהלה על שתי שעות לימוד (לפחות), שבהן יתפקד בית-הספר כמכללה לזכויות בעלי-חיים. יש להכין מערכת מסודרת, המפרטת אילו שיעורים ופעילויות יתקיימו בכל שעה בכיתות השונות, לחלק אותה לתלמידים ולתלות אותה במקומות מרכזיים. לא צריך להתרגש מכך שתלמידים מסוימים יתחמקו מההרצאות או אפילו ילגלגו. לא לכל אדם ניתן להגיע, והאתגר הוא להגיע למי שפתוחים להקשיב - ולעתים עדיף לעשות זאת ללא הפרעתם של מי שאינם רוצים להשתתף. כמה רעיונות לפעילות:
- הזמינו מרצים/ות מארגונים שונים לדבר על פעילותם ועל מצבם של בעלי-החיים בתחום התמחותם. תלמידים/ות בעלי ניסיון בהדרכה יכולים ללמוד היטב נושא מסוים ולהרצות בעצמם.
- פנו למורים/ות אוהדים והציעו להם להעביר שיעור בנושא הקשור לבעלי-חיים ולזכויותיהם (לרעיונות - הפנו אותם למאמרים באתר אנונימוס). למשל: המורה לתנ"ך - על מצוות צער בעלי-חיים בתורה; המורה לגיאוגרפיה - על פגיעה בבתי גידול ועל מינים בסכנת הכחדה; המורה לביולוגיה - על אינטליגנציה של בעלי-חיים או על חלופות לניסויים בחיות; המורה לספרות - על יצירות (מאת עגנון, בשביס זינגר ואחרים) הדנות בחיות מתוך עניין מוסרי.
- ארגנו דיונים בהשתתפות הקהל: בעד ונגד ניסויים בבעלי-חיים, בעד ונגד צמחונות, בעד ונגד עיקור של חתולים, מה ניתן לעשות כדי לעזור לחיות, וכו'. רצוי שבדיון ישתתף לפחות אדם אחד הבקיא בתחום. כדאי לחלק דפי מידע על הנושא העומד לדיון, או להקרין שקופיות / סרטון הסברה.
- הקרינו סרטים! אפשר להקרין סרטים המתעדים פגיעה ממוסדת בבעלי-חיים במשקים מתועשים או במעבדות ניסויים (לא לכיתות נמוכות! והזהירו היטב מתמונות קשות!), וגם סרטים מסחריים ועלילתיים כמו "מרד התרנגולים", המתאר באנימציה בריחת תרנגולות מלול לפני שליחתן לשחיטה, או "גורילות בערפל", המתאר את ניסיונה של חוקרת הגורילות, דיאן פוסי, להגן על גורילות מציד. בסוף הסרטים ניתן לקיים דיון.
- סדנת יצירה בהנחיית המורה לאמנות, יכולה להפוך לקיר מצויר בנושא זכויות בעלי-חיים, למשל: חיות משתחררות מכלובים אל הטבע, עם סיסמאות מתאימות. את הציור רצוי לתכנן בקווים כלליים מבעוד מועד, ולהצטייד בצילומים של החיות והנופים שברצונכם לצייר. ניתן לערוך סדנה דומה גם לציורים אישיים על נייר.
- סדנת פעילות: מפגש סביב נושא ממוקד, בהנחיית מישהו/י שלמד/ה את הנושא. למשל: שינוי המדיניות העירונית ביחס למצבן של חיות בחנויות חיות, או הגדלת המכירות באזורכם של ביצים מלולים ללא כלובים על חשבון הביצים מכלובים. מטרת הסדנה היא לבנות תכנית של פעילות יעילה.
היי, לא להיבהל!
הצענו המון רעיונות וגם אם רק חלק קטן מהן ייושם - זו תהיה הצלחה גדולה. ודאי לא חשבנו על כל הרעיונות הטובים - תמיד נשמח לשמוע רעיונות חדשים ולפרסם דיווח על אירועים שהתקיימו - כולל תכניות שלא הצליחו (ותמיד יש כאלה!).
ואחר-כך?
אם התגבשה קבוצת פעילות טובה בהכנות ל"יום זכויות בעלי-החיים", אין סיבה שהיא תפסיק לפעול לאחר אותו יום. עכשיו המשימה היא להגדיר מטרות חדשות לפעילות. צריכים להיפגש, לקבוע תכנית - ולעבוד יחד!