תיעוד נדיר מבטן אוניות משלוחים חיים מכה גלים ברחבי העולם
המסכה נקרעת מעל פני המשלוחים החיים - והתגובות לא מאחרות לבוא
המשלוחים החיים של עגלים וטלאים מאוסטרליה לישראל החלו בשנת 1998 אך בשנים האחרונות זינקו למאות אלפי בעלי חיים בשנה. הם מובלים באחד ממסעות ההובלה הארוכים בעולם, אם לא הארוך שבהם. רק הגהנום בבטן האוניה נמשך 3 שבועות לכל הפחות. לפניו ואחריו יש שבועות ארוכים של כליאה בתחנות הסגר צפופות ומזוהמות ושל אינספור פריקות והעמסות אלימות למשאיות והובלות יבשתיות לנמלים ולתחנות ההסגר ומהן.
במשך שנים מחינו וזעקנו כי לא ניתן להוביל בעלי חיים על פני מחצית הגלובוס בלי להתעלל בהם קשות. כעת נחשפות ראיות חד-משמעיות לכך. עובד אמיץ שהזדעזע מהפגיעה בבעלי החיים לא יכול היה להמשיך לעמוד מנגד ופנה לארגון "אנימלס אוסטרליה". הוא החל לתעד את התנאים באוניות במצלמת הטלפון שלו. התיעוד שודר בתכנית התחקירים "60 דקות" ועורר סערה באוסטרליה.התיעוד כולל צילומים מ-4 משלוחים מאוסטרליה למזרח התיכון. אמנם הצילומים אינם מתעדים מסעות לישראל, אך המסעות לישראל אינם שונים משום בחינה מהותית - מצוקת הכבשים כתוצאה מהצפיפות הקיצונית, מטלטלות הספינה ומהמחנק והחום הקיצוניים - אינה שונה מזו שבמשלוחים החיים לישראל.
- על העצומה נגד משלוחים חיים כבר חתמת?
5 ממצאים עיקריים מהתחקיר בספינות
1. צפיפות:
הכבשים מוחזקים בצפיפות קשה שלא מאפשרת להם לשכב ולנוח במשך שלושת השבועות של המסע. בעלי חיים רבים אינם מצליחים להגיע למתקני המזון והשתייה. מדובר בהפרה הן של התקנות האוסטרליות והן של הנחיות ה-OIE (הארגון הבינלאומי לבריאות בעלי חיים) המחייבות, בין היתר, לספק לבעל החיים סביבה פיזית שמאפשרת לרבוץ בנוחות, לנוע ולבצע התנהגויות טבעיות, ולאפשר לעובדים גישה לכל אחד מהם כדי לספק טיפול במידת הצורך.
2. תחלואה ותמותה:
בצילומים נראים בעלי-חיים שרועים על רצפת האוניה פצועים או חולים, מתבוססים בהפרשותיהם, גוססים או מתים. הם אינם מקבלים טיפול וטרינרי כנדרש בחוק, והצפיפות מקשה או לא מאפשרת גישה לבעלי החיים החולים, שעלולים להירמס למוות, להיחנק או לגווע מרעב או מצמא. 2,500 כבשים מתו במשלוח שתועד באוגוסט.
3. מתבשלים בעודם בחיים:
שיעורי התמותה במשלוחים עולים משמעותית בין מאי לאוקטובר, כשהכבשים מועברים מהחורף האוסטרלי לחום והלחות הגבוהים בקיץ של המזרח התיכון. בצילומים מתועדים כבשים הסובלים מעקת חום (heat stress מתנשפים בכבדות. בשל הצפיפות, רבים מהם לא מצליחים להגיע למתקני המים. הטמפרטורה הגבוהה של מי האוקיאנוס, בשילוב עם החום המוקרן מהאוניה ומגופם של בעלי החיים עצמם יוצרים סביבה שבה הכבשים פשוט מתבשלים בעודם בחיים. עקת חום עלולה לגרום לסיכון מוגבר לתחלואה ולפגיעה באיברים הפנימיים. עלייה מתמשכת בטמפרטורת הגוף עלולה להוביל לתמותה.
4. מכוסים בצואה:
בצילומים מתועדים בעלי חיים מכוסים בהפרשות, מה שמחריף את עקת החום ומוביל לרמות זיהום גבוהות יותר ופליטות אמוניה שעלולות לגרום לסיכונים בריאותיים הן לבעלי החיים והן לצוות האוניה.
5. הגופות והביוב – לים:
בצילומים מתועדים עובדים מפנים גופות, שלעתים נמסות ומתפרקות להם בידיים, ומשליכים אותן לאוקיאנוס. הביוב מהאוניה מוזרם גם כן לאוקיאנוס, ושובל של מים מזוהמים נשרך אחרי הספינה. ספינת משלוחים חיים ממוצעת שעליה 70 אלף כבשים תצבור 126 אלף טון של הפרשות במסע של 21 יום. מהצילומים עולות הפרות של האמנה הבינלאומית למניעת זיהום הים בשפכי אניות.
התחקיר בתחנת ההסגר באילות
צילומים שהגיעו לידי צוות החקירות של עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים מתעדים את המתרחש בתחנת ההסגר בקיבוץ אילות בערבה, שבה מוחזקים עגלים המיובאים לישראל במשלוחים החיים. בעלי החיים מוחזקים בהסגרים מחשש למחלות לפני שהם מועברים לפיטום ולשחיטה. בצילומים מתועדים עגלים וכבשים שיובאו מאוסטרליה. לאחר מסע של כ-3 שבועות בבטן אוניה מיטלטלת. בעלי החיים סובלים מאלימות קשה בתחנת ההסגר.
ממצאי התיעוד:
מכות: העובדים מכים את בעלי החיים במוטות פעם אחר פעם, בגב, בבטן ובראש. זאת בניסיון לזרז את העגלים להתקדם בין המכלאות השונות או בשביל המוליך אותם למתקן ריסון שבו מחדירים להם זריקות. חלק מהעגלים קרסו לאחר קבלת זריקה וקמו רק לאחר מכות אגרסיביות של עובדי המקום.
מושכים בזנבות: עובדים מושכים ואף מעקמים באגרסיביות את הזנבות של העגלים.
צפיפות: דוחסים את בעלי החיים במכלאות בצפיפות קיצונית. העגלים נדחקים אל סורגי המכלאות. בחלק מהמקרים עגלים מועדים ונרמסים על ידי חבריהם.
מטיחים שערי ברזל על הגוף של העגלים ולעתים על ראשם.
תמותה: חלק מבעלי החיים אינם שורדים. בצילומים מתועד טנדר מפנה גופות של בעלי-חיים מהקרנטינה.
בעקבות הממצאים פנה עו"ד יוסי וולפסון בשם אנונימוס ותנו לחיות לחיות לשר החקלאות ולמנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בדרישה "שלא להרשות עוד לבצע הסגר של בעלי חיים מיובאים בתחנת ההסגר באילות" ו"שלא להתיר משלוחים של בעלי חיים לתחנת ההסגר באילות."
המאבק במשלוחים החיים: נקודת מפנה
הרגולציה האוסטרלית ביחס למשלוחים החיים נחשבת למתקדמת יחסית, וכוללת הנחיות לכל אורך שרשרת היצוא עד לבית המטבחיים במדינת היעד, כאשר הרשויות האוסטרליות חייבות לשלול רישיון יצוא מסוחרים שלא עומדים בדרישות החוק. הצילומים החדשים מעידים על הכישלון המתמשך בניסיונות להסדיר את המשלוחים החיים.
עמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות קוראות לאיסור על המשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה. במשרד החקלאות מפזרים הבטחות להסדרת המשלוחים – קביעת כללים ברישיונות היבוא בהשראת התקנות האוסטרליות, אך בהסתמך על "רגולציה עצמית" של היבואנים, בהעדר אפשרות לפיקוח חיצוני אפקטיבי בלב ים. אולם התיעוד מוכיח ששום רגולציה, מפותחת ככל שתהיה, לא יכולה למנוע את הפגיעה בבעלי החיים במשלוחים החיים. הסבל אינו נגרם מהתנהגות סאדיסטית של עובדים ולא מתקלה אנקדוטלית במשלוח מסוים – המצוקה הנגרמת לבעלי החיים היא אינהרנטית למסעות הימיים. אין דרך להוביל המוני בעלי-חיים על פני יבשות וימים מבלי להתעלל בהם.
על פי נתוני משרד החקלאות, בשנת 2017 יובאו לישראל 499,265 בעלי חיים במשלוחים החיים. ביולי האחרון בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירה שהגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס לזכויות בעלי-חיים המבקשת לאסור על המשלוחים החיים. ברקע פסיקת בג"ץ עמדה החלטת הוועדה המייעצת לממשלה בעניין חוק צער בעלי חיים, שהביעה עמדה עקרונית לפיה "ההובלות הבינלאומיות של בעלי-חיים כרוכות מעצם הווייתן בפגיעה ברווחת בעלי-חיים".
במקביל למחאתן מול שר החקלאות, עמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות פועלות גם מול שר האוצר משה כחלון בקריאה לשינוי מדיניות המכס לפיה יבואני המשלוחים החיים זוכים להטבות מכס נרחבות. המדיניות נותנת פטור גורף ממכס על יבוא עגלים חיים וקובעת מכס נמוך על יבוא טלאים, ומהווה תמריץ כלכלי להתעללות.
התגובות לתחקיר
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר בראיון לחיים ריבלין בעקבות צפייה בממצאי התחקיר:
שר החקלאות האוסטרלי הגיב בחריפות חסרת תקדים לממצאי התחקיר ואף כינה את המשלוחים החיים "סרטן". עם זאת, טרם התבהר איזה צעדים מעשיים הוא מתכוון לנקוט נגד המשלוחים החיים, אם בכלל.
רעיית ראש הממשלה, הגב' שרה נתניהו פרסמה סרטון בנושא בעמוד הפייסבוק הרשמי של ראש הממשלה (דבר שזכה לפרסום עולמי)
כעבור כיממה, פורסם פוסט נוסף בדף הרשמי של ראש הממשלה, הפעם בשם ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו, המתייחס לנושא:
אנו מודים לראש הממשלה ולרעייתו על האכפתיות והדאגה לבעלי החיים. אך לצערנו, עד כה משרד החקלאות סיפק הרבה הבטחות ל'תקנות' ו'נהלים', שהתגלו כחותמת גומי מבישה. התחקיר המחיש היטב את הכשל היסודי של ניסיונות הפיקוח וההסדרה ואת העובדה שאין שום דרך להוביל בעלי-חיים בהובלה מסחרית מהקצה השני של העולם בלי להתעלל בהם. נדרשת מנהיגות אמיצה כדי לעצור את ההתעללות המיותרת הזאת. נמשיך לעקוב ולדרוש מראש הממשלה להפסיק את מסעות המוות.
בעקבות החשיפה פנו ראשי השדולה למען בעלי-חיים בכנסת - ח"כ יעל גרמן ("יש עתיד"), ח"כ איציק שמולי ("המחנה הציוני"), ח"כ שרן השכל ("ליכוד") וח"כ יעל כהן פארן ("התנועה הירוקה") - בקריאה לשר החקלאות אורי אריאל