חודשיים בבטן אונייה
אסון הכבשים על האונייה "קורמו אקספרס", אוגוסט-אוקטובר 2003
הסעודים דוחים משלוח
ב-26.8.2003 דיווח העיתון המוביל של ערב הסעודית בשפה האנגלית, Arab News, שהשלטונות הסעודיים דחו ספינה שהובילה לסעודיה 57,000 כבשים. לפי הדיווח, הכבשים נדחו בנמל ג'דה לאחר בדיקות מעבדה בסעודיה, שאבחנו חיות חולות במחלה מדבקת – סטומטיטיס (דלקת-הפה עם שלפוחיות) – אשר עלולה לעבור לבני-אדם דרך מגע. המחלה נגרמת מווירוס עם תקופת דגירה של 5-3 ימים. היא ניכרת בפריחה סביב הפה ועד לרגליים, ומתפשטת במהירות רבה.
האוסטרלים מכחישים
המקורות הרשמיים באוסטרליה דחו מיד את טענת הסעודים בדבר סטומטיטיס וטענו הן שמעט מאוד מן הכבשים חולים, הן שמדובר במחלה קלה אחרת שמתאפיינת אף היא בפצעים בפה (scabby mouth). מחלה זו הביאה להפסקת המשלוחים החיים לסעודיה בין השנים 1991 עד 2001. כבשים המיועדים לסעודיה עברו חיסון נגד מחלה זו, אך בתנאי מצוקה קשה היא מתפרצת למרות החיסון. מאז חידוש המסחר הסכימו הסעודים לקבל משלוחים חיים של כבשים עם מחלה זו, ובתנאי ששיעור הכבשים הנגועים לא יעלה על 5%. לפי הדיווח בעיתון הסעודי, מיד לאחר דחיית המשלוח נפגשו פקידים בשגרירות אוסטרליה בריאד עם נציגי משרד החקלאות הסעודי כדי למנוע חרם על הכבשים מאוסטרליה בכלל.
האוסטרלים עוצרים
משרד החקלאות האוסטרלי נמצא תחת מתקפה ציבורית גדולה בנושא המשלוחים החיים למזרח התיכון, בעקבות שידור התחקיר על משלוחים חיים בתכנית "60 דקות" שסקרנו בכתבות קודמות. עיתונים אוסטרליים דיווחו בהרחבה על דחיית המשלוח בסעודיה, והממשלה מיהרה להגיב. ב-28.8.2003, פרסמו שר החקלאות האוסטרלי, וורן טראס, ושר המסחר, מארק וייל, הכרזה על הפסקה זמנית של המשלוחים החיים לערב הסעודית. ההפסקה היא עד שיובטח "מנגנון אפקטיבי שיבטיח את כניסתן הבטוחה של חיות משק למדינה."
גרסת ממשלת אוסטרליה
לפי הודעת השרים האוסטרליים, רשויות ההסגר של ג'דה טענו שדחיית 57,000 הכבשים נעשתה משום ש-6% מהם היו נגועים ב-scabby mouth; אולם להערכת הווטרינר האוסטרלי ששהה על הספינה, "רק" כ-200 כבשים היו נגועים במחלה, כלומר 0.35% בלבד. לאור הפער הקיצוני בהערכות נפגשו בכירי שירותי ההסגר והפיקוח האוסטרליים והשגריר האוסטרלי בסעודיה עם שר החקלאות הסעודי וביקשו בדיקה נוספת. לפי הודעת השרים, הסעודים סירבו לבצע בדיקה מיידית נוספת. הם הציעו בדיקה שתיערך לאחר 10-7 ימים, שבמהלכם יישארו הכבשים על הסיפון בנמל; אך לדברי השרים האוסטרליים, הצעה זו נדחתה מטעמים של "רווחת בעלי-חיים." לפי ההודעה, "המשלוח נמצא במצב בריאותי טוב," התקבלה לספינה תוספת מזון, ו"רווחתן של החיות תהיה בעדיפות מספר אחת בבחירת הנמל לפריקה." בו-בזמן, בממשל האוסטרלי ובממשל הסעודי עובדים בקדחתנות להביא להסכם שיחדש את המסחר.
והכבשים לכודים בים
הכבשים שנדחו נמצאים כעת על הספינה. מאמצים נערכים למצוא נמל במזרח התיכון, שם יסכימו לקבל את הכבשים. הספינה, ששמה הוא "קורמו אקספרס", נמצאת לפי הדיווח האחרון (28.8) באי-ודאות בים סוף, שם צפויות הטמפרטורות בארבעת הימים הקרובים להגיע ל-41 מעלות צלזיוס בצל. הספינה עזבה את אוסטרליה לפני כשלושה שבועות, ב-6.8. נזכיר כאן שבשנת 1998 נדחו בנמל עקבה 174 עגלים מתוך משלוח שהיה מיועד לישראל, בשל מצבם הגרוע. לאחר שגם תימן סירבה לקבלם, הושלכו העגלים לים. גורל 57,000 הכבשים נראה כעת עגום מתמיד.
עדכון: הכבשים ממשיכים למות בים
לפי הדיווחים האחרונים, מ-17.9.2003, הספינה עדיין שטה במפרץ הפרסי, ואין מדינה המסכימה לאפשר פריקה של הכבשים בשטחה. לאחר סעודיה, דחו התאחדות הנסיכויות הערביות ופקיסטן בקשות לפרוק את הכבשים. בעליה הסעודי של הספינה הציע לפרוק את הכבשים ללא תמורה כספית, אם תימצא מדינה שתסכים לכך. לאחר שישה שבועות בים כבר מתו על הסיפון קרוב ל-4,000 כבשים, בעיקר כתוצאה מעומס החום, כשהטמפרטורות מגיעות לעתים ל-50 מעלות. הייאוש מפתרון (והפתרון אינו אלא שחיטה על היבשה) עמוק עד כדי כך שארגונים לרווחת בעלי-חיים באוסטרליה ובבריטניה קוראים להעלות לספינה וטרינרים שיהרגו את החיות "באופן הומאני" או לשלוח את הכבשים בחזרה לאוסטרליה למטרה זו. ממשלת אוסטרליה מעורבת בניסיונות למצוא נמל לפריקת הכבשים, אך מתנערת מאחריות וטוענת שהסעודים אשמים.
עדכון שני: הכבשים עדיין בים – שבעה שבועות
לאחר שבעה שבועות בים, אין פתרון לכבשים על הספינה Cormo Express. הספינה עוגנת בדובאי, במפרץ הפרסי. מומחים מפקיסטן בחנו את הכבשים והממשלה הודיעה שלא תקבל אותם כי הם חולים. בימים האחרונים נמסר, שממשלת אוסטרליה מבקשת לבצע עסקה עם עיראק (התשלום יינתן לעיראקים), שתקבל את הכבשים בנמל בצרה, מהלך יום שיט מדובאי.
לאחר קריאות של ארגונים להרוג את הכבשים "באופן הומאני" על הספינה, והצעה של בעל הספינה להחזיר את הכבשים לאוסטרליה (השיט אמור לארוך כ-16 יום), הודיעה ממשלת אוסטרליה שהפתרון היחיד הוא פריקת הכבשים בנמל קרוב. התאחדות הווטרינרים האוסטרלית דחתה את ההצעה להרוג את הכבשים על הסיפון בטענה שהארגונים "לא לקחו בחשבון שהכבשים יצטרכו לצפות בשחיטה, והם לא לקחו בחשבון את רווחת האנשים שיצטרכו לבצע זאת" (כדאי להזכיר כאן, שגם במשחטות במזרח התיכון, הכבשים רואים את חבריהם נשחטים). לדברי שר החקלאות האוסטרלי, אי-אפשר להחזיר את הכבשים בגלל חוקי ההסגר האוסטרליים, המונעים פריקת חיות לאחר שהן באו במגע פוטנציאלי עם מחלות בנמלים זרים (כזכור, הסעודים טענו ש-6% מן הכבשים חולים, בעוד האוסטרלים טענו שרק 0.35% חולים...).
ממשלת אוסטרליה מסתירה מידע על מצבם של הכבשים בטענה שהמידע יפגע בסיכויים למסור אותם. היום (26.9.2003) הגיע דיווח על 6,000 מתים, אך המספר האמיתי אינו ידוע. תכנית הטלוויזיה האוסטרלית 60 דקות חשפה שכדי להיפטר מכבשים משליכים אותם מגבוה למטחנת בשר ענקית ומשליכים את השרידים לים. חלק מן הכבשים עדיין חיים כשהם מושלכים למטחנה. במכלאות שבספינה מגיעה שכבת ההפרשות לעומק 30 ס"מ, ופגרים של כבשים טובעים בתוך ההפרשות. לפי עדותו של פועל בספינה, הפועלים אינם יכולים להגיע למתים כדי לפנותם. הפועלים רואים כבשים גוססים במשך ימים, שוכבים ובועטים ברגליהם. שר החקלאות זועם על התקשורת ועל ארגוני ההגנה על בעלי-חיים, שמטילים ספק באמינות דיווחי הממשלה. הממשלה טוענת שהכבשים שמנו ב-3-2 קילוגרמים על הספינה, אולם לפי דיווח הדיילי טלגרף, אין על הספינה ציוד לשקול אותם. הדיווח על ההשמנה הוא לפי התרשמותו של וטרינר העובד בשירות הממשלה.
עדכון שלישי: מפגינים עצרו העמסת חיות
בבוקר יום ד', 24.9.2003, התאספו מפגינים בנמל פורטלנד שבוויקטוריה (דרום אוסטרליה) כדי למנוע העמסת כבשים ובקר על האונייה אל כוויית, שבמטרה לשלחם למזרח התיכון. המפגינים, כחמישים איש מהארגון Animal Liberation, הגיעו דרך הים בשלוש סירת מנוע קטנות ובכעשר סירות קאנו, כדי לחסום את האונייה בכניסה לנמל. האונייה שבה לים, ריקה מחיות. אולם בהמשך, בעקבות מזג אוויר גרוע ואיסור להתקרב עד 200 מטרים מהאונייה, נראה שהאונייה תצליח לעגון ולהעמיס חיות. בימים האחרונים בוטל גם משלוח בן 65,000 כבשים מניו זילנד לסעודיה, מחשש לדחיית הכבשים על-ידי הסעודים.
עדכון רביעי: שמונה שבועות בים
עדיין אין פתרון לכבשים על הספינה Cormo Express. בשבוע החולף עלו והתמוססו שמועות על העברת הכבשים ללוב. משא-ומתן לפריקת הכבשים נערך עם מדינות בכל העולם, כולל מדינות בדרום אמריקה. ב-27.9.2003 הגיעה הספינה לנמל בצרה בעיראק. דובר על יצואן אוסטרלי המעוניין להסדיר שם הובלה במשאיות, אך מפקדי הצבא הבריטיים במקום סירבו לאפשר את פריקת הכבשים.
ב-30.9 פורסם, שממשלת אוסטרליה קנתה את הכבשים מבעל האונייה במחיר 4.5 מיליון דולר אוסטרליים, והיא עדיין מחפשת קונה מסחרי. לדברי שר החקלאות, וורן טראס, אם לא יימצא קונה תוך 3-2 ימים, ייתכן – אך לא בטוח – שהכבשים יוחזרו לאוסטרליה (בינתיים חלף המועד ולא הגיעה אלינו ידיעה על חזרה לאוסטרליה). טראס הצהיר שמיד עם תום המשבר תתבצע רפורמה בכל ענף המסחר בבעלי-חיים – ומיד הוא ספג ביקורת מבית ("המפלגה הלאומית") על ההבטחה שנתן "בגלל כמה כבשים מתים."
אין דיווחים אמינים על מצב הכבשים. בעל הספינה ושר החקלאות מדברים על פחות מ-5,000 כבשים מתים (כבר לפני שבועיים דובר על 4,000 מתים), והשאר "במצב טוב". טראס טען שיש די מזון ומים על הספינה, אך מקור אחר אמר שב-30.9 ניכר מחסור במזון, שצפוי להחמיר בימים אלה. הספינה עזבה את נמל בצרה ב-28.9 וככל הנראה נמצאת מאז בתנועה בים, כי האוורור בתוכה תלוי בתנועה מתמדת של כלי-השיט.
עדכון חמישי: ספינת הכבשים בים – בתום תשעה שבועות
הכבשים על הספינה Cormo Express עשויים לשוט בקרוב לאוסטרליה, שם יצפו להם תנאי הסגר קפדניים. לדברי ראש ממשלת אוסטרליה, ג'ון הווארד, שפורסמו היום (10.10.2003), הקבינט החליט להחזיר את הספינה העמוסה לאחר כישלון המו"מ עם 27 מדינות. ההודעה אינה כוללת התחייבות חד-משמעית, והממשלה ממשיכה לנסות להיפטר מהכבשים במדינות אחרות.
אתמול הודיע הווארד שהכבשים ודאי לא יישחטו בים כי זהו "סיוט לוגיסטי." התכנית הייתה לירות בראשיהם באקדחי הימום ולזרוק אותם למטחנת ענק שתפלוט את השאריות לים. בהודעות הממשלה נמסר שתהליך זה היה צפוי לארוך בין שלושה שבועות לחודשיים. פתרון אחר שעלה השבוע ונדחה ללא נימוק ברור הוא נטישת הכבשים על שני איים השייכים לאוסטרליה, באוקיינוס ההודי.
ב-6.10 דווח על שריפה שפרצה בספינה במהלך העמסת מזון בנמל כוויית סיטי. השריפה כילתה מזון, אך לדברי הממשלה לא פגעה בכבשים. העיכוב בנמל, שנועד להימשך שלושה ימים, נגרר אפוא על פני כתשעה ימים. היום בצהרים דווח שהספינה עדיין מעמיסה מזון. כל מידע בלתי תלוי על מצב הכבשים נחסם בשבוע החולף, והממשלה נותרה כמקור המידע היחיד. לדברי הממשלה, הווטרינר הראשי של אוסטרליה, בליווי נציג ארגון בריאות בעלי-החיים העולמי, בדק את הכבשים על הספינה ומצא שאינם חולים. בעקבות זאת טען הווארד שהסעודים דחו את הכבשים לא בגלל מחלה אלא בגלל יריבויות עסקיות פנימיות.
שר החקלאות הכריז על חקירה של תעשיית המשלוחים החיים, שבראשה יעמוד איש מסחר. מפלגת האופוזיציה "הדמוקרטים האוסטרליים" ממשיכה להפעיל לחץ להפסקת כל המשלוחים החיים מאוסטרליה.
עדכון שישי: ספינת הכבשים בים – בתום עשרה שבועות
הכבשים על הספינה Cormo Express הפליגו היום (17.10.2003) מכוויית, ככל הנראה. היעד הוא אי קוקוס באוקיינוס ההודי, וזמן המסע לשם הוא כעשרה ימים. ראש ממשלת אוסטרליה, ג'ון הווארד, אמר שהכבשים צפויים באי ל"פיקוח הסגר מפורט וזהיר מאוד מאוד"; אך מן הדיווחים בעיתונות לא ברור אם הכבשים יישארו כלואים בספינה במשך שלושה שבועות או יורדו להסגר באי. לאחר מכן הם עשויים להישלח לאוסטרליה ולהישחט שם, אך החוואים וחברי פרלמנט ממפלגת השלטון מוחים בתוקף, בטענה שהכבשים (ה"בריאים", לפי האבחנה הרשמית) עלולים להדביק את האוכלוסייה המקומית בשלוש מחלות מזרח תיכוניות: מחלת הפה והטלפיים, אבעבועות כבשים ותולעים. החוואים, כמו גם ארגונים מסוימים לרווחת בעלי-חיים, ממשיכים ללחוץ לשחיטת הכבשים בים, ואילו ראש הממשלה טוען כי הדבר יפר את אמנת לונדון להגבלת השלכת פסולת בים ויעלה כסף רב. אין דיווח אמין על מצב הכבשים. טוענים כי 5,000 או אף יותר מ-6,000 מהם כבר נספו. בסוף השבוע שעבר הועמס בפורטלנד ללא הפרעה משלוח חדש של חיות על האוניה Al Shuwaikh.
סיקור משלוח הכבשים, בכתבה שאינה מתייחסם לגורלם, התפרסם בהארץ: "50 אלף כבשים במסע מאוסטרליה לסעודיה ובחזרה" (17.10.2003). לתגובות: הארץ, זלמן שוקן 21, תל-אביב 61001; פקס: 6810012-03; דואל: letters@haaretz.co.il
עדכון שביעי: הכבשים הגיעו ליבשה? – בתום אחד-עשר שבועות
סוכנות רויטרס מוסרת היום, 24.10.2003, שלדברי ממשלת אוסטרליה, אריתריאה (במזרח אפריקה) הסכימה לקבל את הכבשים שעל הספינה Cormo Express. לפי הידיעה, הכבשים כבר נפרקים בנמל באריתריאה, בתום 80 יום בים. ההסכם עם המדינה נחתם כבר ב-16.10, וככל הנראה הספינה לא פנתה מעולם לאיי קוקוס, כפי שנמסר קודם לכן. במסגרת ההסכם תתרום אוסטרליה 699,000 דולר לאריתריאה ו-3,000 טון של מזון לכבשים. לדברי שר החקלאות, וורן טראס, 5,581 כבשים מתו במסע. בינתיים כבר מנהלת ממשלת אוסטרליה משא ומתן עם סעודיה על חידוש המשלוחים החיים לסעודיה.
עדכון שמיני: סוף הדרך לכבשים על הקורמו אקספרס?
סיפורם של הכבשים שעל הספינה Cormo Express לא הגיע לקצו בשבוע שעבר. 14,000 כבשים אכן הורדו מן האונייה לנמל באריתריאה ונשלחו לאכול ליד בירת המדינה, אסמרה. אולם ב-26.10.2003, שאר 38,000 הכבשים נותרו על הספינה, כנראה בגלל עיכוב במתן חיסונים. לפי הודעה מ-29.10, הכבשים (ככל הנראה כולם) נשלחו במשאיות למקום האכלה, 58 ק"מ מהנמל. הם יישחטו בקרוב. כזכור, הכבשים הועמסו על הספינה ב-5.8.2003.
עדכון תשיעי: אוסטרליה: הכבשים ה"טמאים" נשלחים לכוויית
היום, 5.12.2003, מתחילים בנמל פורטלנד (אוסטרליה) להעמיס כ-74,000 כבשים על האונייה אל שווייח. האונייה צפויה להפליג ב-6.12. המשלוח התעכב כשבועיים וחצי, לאחר שפעילי Animal Liberation הכניסו שרידי חזירים למזונם של הכבשים, במטרה "לטמא" אותם עבור הלקוחות המוסלמים ולעצור את המשלוח. לדברי הממשלה מדובר בכ-1,800 כבשים הנשלחים לשחיטה ולהפיכת גופם למזון לחיות "מחמד". רובו הגדול של המשלוח מועמס על האונייה, לאחר שממשלת כוויית הצהירה כי תקנה את הכבשים. התחייבות הכווייתים לא ניתנה עדיין בכתב; החקלאים דורשים במשלוח זה ובאחרים התחייבות בכתב לקבלת החיות מן המדינות הקונות. ההתחייבות ניתנת בקלות בדרך-כלל ובימים אלה נמצאים 290,000 כבשים במסע ימי מאוסטרליה למדינות אחרות.
ראלף האנהאוזר, שנעצר בחשד ש"טימא" את הכבשים, צפוי לקנס על סך 17,000 דולר ועד שתי שנות מאסר. מפלגת הדמוקרטים האוסטרליים הגישה לממשלה ב-3.12 עצומה עם 65,000 חתימות, של אזרחים הקוראים להפסקת המשלוחים החיים.
אחריות ישראלית
האסון המתחולל ב"קורמו אקספרס" הוא עוד אחת מן הזוועות הבלתי נמנעות כתוצאה ממסחר בבעלי-חיים בטווחים עצומים. שיעור תחלואה גבוה מאוד, מחלוקות באבחנות וטרינריות והארכות בלתי צפויות בשהות במכלאות המחניקות, הצפופות והלוהטות שבתוך הספינות – כל אלה יקרו גם בישראל אם ימשיך המסחר עם אוסטרליה ביצורים חיים. אנו שבים ומבקשים ממך לכתוב (מומלץ להשתמש בדואר רגיל) בבקשה להפסיק את המשלוחים האחרונים לאור ההתפתחות בערב הסעודית:
כִתבו לשר החקלאות ובקשו ממנו לפעול להפסקת המשלוחים. כתובתו: שר החקלאות ופיתוח הכפר, ת.ד. 30, בית-דגן 50250. sar@moag.gov.il
לשגריר אוסטרליה בישראל והבהירו לו שכישראלים, איננו רוצים שהקשרים בין מדינותינו יהיו מבוססים על התעללות בבעלי-חיים: The Hon. Tim George, P.O. Box 33801, Tel-Aviv 61337. Fax: 03-6968404.
חייבים להפסיק את מסעות המוות!
פורסם במקור: זכויות בעלי-חיים השבוע 122-113, 127, 31.10.2003-29.8.2003, 5.12.2003.