חלופות לניסויים בחיות בהוראה
על פעילות אינטרניש – מאירן עד ישראל
בימים אלה עלה לרשת מאגר מידע על חלופות לניסויים בחיות – בשפה הפרסית. האירוע מסמן את התרחבותה הבינלאומית של התנועה להחלפת הניסויים בחיות בשיטות מתקדמות יותר. שיטות אלה נכנסות לשימוש גם בישראל.
תלמידי בי"ס תיכון (Beck Academy) בדרום קרוליינה, ארה"ב, מבצעים ניתוח מדומה בתוכנה אינטראקטיבית ללימוד האנטומיה של הצפרדע. ניתן להכיר תוכנה זו באתר frogout.com
אינטרניש
אינטרניש (InterNICHE) הרשת הבינלאומית לחינוך הומאני, היא התארגנות של מורים, תלמידים ופעילים, שמטרתה הפסקת השימוש הפוגעני בבעלי-חיים במסלולי לימוד שונים של מדעי החיים והרפואה. זהו ארגון ללא מטרות רווח, המתקיים מתרומות ומקרנות. אינטרניש נוסד ב-1988 כגוף אירופי, ובשנים האחרונות התרחב ויש לו נציגויות ב-35 מדינות ברחבי העולם, וביניהן ישראל. כיום הוא מהווה גורם משמעותי בסיוע להחלפת בעלי-חיים באמצעי לימוד מתקדמים ומוסריים.פעילויות אינטרניש
אתר אינטרניש הוא מאגר המידע הגדול ברשת בנושא חלופות לניסויים בחיות בהוראה. האתר מספק מידע למורים ולתלמידים, וכן לוועדות פיקוח על ניסויים ולמחוקקים. הרשת הפיקה סרט בשם "חלופות בחינוך", שבו מדגימים מורים ותלמידים מתחומים שונים שימוש בתוכנות מחשב, בבובות מיוחדות ובניסוים עצמיים כחלופות לניסויים בחיות. הסרט זמין ב-13 שפות ומתורגם במהירות לשפות נוספות; ניתן לצפות בו באינטרנט. פרויקט חשוב אחר שיצרה הרשת הוא הספר "מחזיר הים לעכבר המחשב", שמהדורה מעודכנת שלו יצאה לאור בשנת 2003. הספר מתאר יותר מ-500 מוצרים לחינוך מתקדם במדעי החיים, בנוסף על דיון בשיטות ובמטרות חינוכיות, וסקירת מאגרי מידע וציוד רלוונטיים לתחום. אינטרניש גם מספקת שירותי השאלת חלופות וספרות בנושא ומקשרת את המעוניינים עם יצרני חלופות ועם גורמים המשאילים ציוד לתקופת ניסיון.בובת כלב לתרגול איטובציה (החדרת צינור הנשמה לקנה הנשימה של כלב). מתוצרת יצרנית חלופות לתרגול פרוצדורות וטרינריות, Rescue Critters
כנס בנושא חלופות
ב-12.5.2005 ערכה אינטרניש באוסלו, נורבגיה, כנס בינלאומי – הגדול מסוגו עד כה –בנושא השימוש בבעלי-חיים בהוראה ואמצעי לימוד חלופיים. מרצים מאוניברסיטאות וממכללות מרחבי העולם, סטודנטים ופעילי זכויות בעלי-חיים האזינו בכנס להרצאות טכניות ופילוסופיות ולדיווחים מפי נציגי הרשת ברחבי העולם, והשתתפו בסדנאות שהונחו על-ידי מרצי הכנס. ניתן להאזין להרצאות מהכנס באתר אינטרניש."סניפי, החולדה הווירטואלית" של אפל: תוכנה המדמה "קופסת סקינר" וכוללת תרגול בהתניית התנהגות. החולדה המאוירת מגיבה לגירויים בטווח נרחב של התנהגויות.
חלופות באירן
אחד הסיפורים המרגשים ביותר בכנס נשמע מפי נציגה הטרי של אינטרניש באירן, ספהר שפיזאדח. ספהר, בן 22, הוא סטודנט לרוקחות באוניברסיטת טהרן. כבר בתחילת לימודיו באוניברסיטה, הוא נדרש לנתח חולדות וצפרדעים במספרים גדולים. כאשר השימוש הפוגעני בבעלי-חיים נמשך במעבדה בפיסיולוגיה, החליט ספהר לחפש מידע ותמיכה באירן, אך ללא הועיל. דרך PETA, יצר ספהר קשר עם אינטרניש, ובמהרה נשלח אליו חומר כתוב ומגוון על אמצעי לימוד חלופיים. ספהר הציג את החומר בפני מרציו, ובעקבות זאת צומצם באופן מכריע מספר בעלי-החיים אשר נותחו בשיעורים. המרצים בקורס לפיסיולוגיה הודיעו, שכאשר ירכשו מחשבים נוספים, יחליפו את בעלי-החיים בקורס זה לאלתר. לאחרונה, תרגם ספהר את אתר אינטרניש לפרסית, והאתר המתורגם נחנך ב-20.6.2005 (במקביל לחנוכת הגרסה האוקראינית של האתר, ולאחר שהוא כבר תורגם מאנגלית לפולנית, לרוסית וליוונית). הפרויקט הבא של ספהר הוא החלפת בעלי-החיים במעבדות ההוראה לפרמקולוגיה, מתוך מוטיבציה להפסיק לחלוטין את השימוש הפוגעני בבעלי-חיים באירן (בתמונה: חדר מכרסמים באוניברסיטת טארביז למדעי הרפואה – אחת מתוך למעלה מ-250 המוסדות האקדמיים באירן – ובה כלובי אכסון זעירים, כמו במדינות המערב).אינטרניש בישראל
אינטרניש פועלת בישראל מזה כשלוש שנים ומסייעת לסטודנטים במאבקיהם מול מוסדות הלימוד, שבהם מתבצע שימוש פוגעני בחיות. עוד בטרם הוקמה נציגות רשמית של הרשת בישראל, הייתה אינטרניש מעורבת בהפסקת השימוש בבעלי-חיים בבית-הספר לרפואה בטכניון, ומאוחר יותר בבית-הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב, בהחלפת בעלי-החיים במעבדה לזואולוגיה בפקולטה בחקלאות ברחובות ובהכנסת אמצעי לימוד חלופיים לאוניברסיטת בר-אילן. כעת שוקדים ברשת על מספר רב של קמפיינים, ברבים מהמוסדות האקדמיים בארץ. נציגי הרשת ישמחו לסייע לכל סטודנטית הרוצה ללמוד ללא הקרבת קורבנות. ניתן ליצור קשר עם אינטרניש ישראל דרך תמיר לוסקי: טל.: 052-3871618 דואל: tlousky@gmail.comתמונות מתוך הדמיית המחשב Frog ProDissector, של חברת Neo/Sci, המייצרת הדמיות מחשב, בובות וסרטי וידיאו. התוכנה מאפשרת לסקור את האנטומיה של הצפרדע, על-ידי סילוק שכבות. לגרסת הדגמה
תודה לתמיר לוסקי על הסיוע בהכנת הכתבה
מה חשבתם? ספרו לנו בתגובות!
http://anonymous.org.il/art457.html