קשיים בסימון מוצרים שנוסו על בעלי-חיים
עוד בנושא:
מדריכי קניות למוצרי קוסמטיקה שלא נוסו על בעלי-חיים: בארץ ובעולם
מה עושים לחיות בניסויים בתחום הקוסמטיקה?
המאבק בניסויים בבעלי-חיים בתחום הקוסמטיקה
הארנב
סימן הארנב, המלווה לרוב בכיתוב "לא נוסה על-בעלי-חיים" (ולעתים בתוספת "ללא מרכיבים מן החי"), מופיע על מוצרי קוסמטיקה ומשק-בית רבים יותר ויותר. ב-1994 החלה האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי-חיים להפיץ דפי מידע על ניסויים בבעלי-חיים בחברות קוסמטיקה, ובשנתיים האחרונות הופצו מאות אלפי "ידיעוני קוסמטיקה" בפורמט המתאים לנשיאה בארנק. שאלת הניסויים בבעלי-חיים הפכה לכוח צרכני ממשי בתחום הקוסמטיקה ומוצרי משק-הבית, ואין פלא, שחברות ששות להטביע מיוזמתן את סימן הארנב, שהפך למקדם מכירות. עניין אחר הוא, כמובן, הטבעת סימן המציין שהמוצר נוסה על בעלי-חיים: כאן מדובר בפגיעה במכירות, ורק חוק יוכל לחייב סימון כזה, בדומה לתוויות המופיעות בפרסומות לסיגריות: "משרד הבריאות קובע כי העישון מזיק לבריאות".
בעיות עקרוניות
לא רק סימון מוצרים שנוסו על בעלי-חיים הוא עניין מסובך - גם סימני הארנב הקיימים כיום אינם אמינים בהכרח, וקיימים קשיים מהותיים ביצירת סימנים אמינים כאלה, אפילו באמצעות חקיקה. מורכבות הנושא היא בין הגורמים לעיכוב חוקים כאלה. אלו הם מוקדי הקושי העיקריים:
- האם החברה עורכת ניסויים בבעלי-חיים לפיתוח מוצרים אחרים שלה? אם כן, קניית המוצר המסומן כ"לא נוסה על בעלי-חיים" עודנה תומכת בחברה המבצעת ניסויים כאלה. ייתכן אף שמדובר במוצרים, שהרכבם דומה מאוד למוצר הנדון.
- האם חברה אחרת ערכה ניסויים בבעלי-חיים, לפיתוח אותו מוצר? זהו פתרון נוח לחברות שונות: לשכור את שירותיה של מעבדה, שתבצע את הניסויים עבור החברה, או לפצל בין חברות: חברת האם מבצעת מפעילה מעבדות ניסוי, ואילו לחברת הבת אין מעבדות, והיא יכולה למכור באין מפריע עם התווית "לא נוסה על בעלי-חיים".
- האם נוסו המוצרים במדינה אחרת? שאלה זו, הקרובה בתוכנה לשאלה הקודמת, מתגלה כשאלה מכרעת במדינות, שבהן נחקק חוק נגד עריכת ניסויים בבעלי-חיים לצרכים מסוימים (כיום - בעיקר לצורכי קוסמטיקה). אם לא נחקק חוק נגד ייבוא מוצרים כאלה, תמשיך בהן כמקודם מכירת מוצרים שנוסו על בעלי-חיים - בחו"ל.
- האם מרכיבי המוצר נוסו על בעלי-חיים? למעשה, התשובה היא כמעט בהכרח חיובית, משום שכמעט כל חומר המשמש בתעשייה כלשהי (ובכלל זה חומרים טבעיים, ואפילו מים!), נוסה בשלב כלשהו על-ידי מעבדה כלשהי, על גופם של בעלי-חיים. נראה שאין טעם אפוא לנסות לפקח באופן מוחלט על ניסויים שנערכו בעבר (לכל היותר, ניתן לקבוע תאריך, שאם נערכו הניסויים לפניו לא ייפסלו המרכיבים), ויש להתרכז במניעת ניסויים על מרכיבים בעתיד.
- האם המידע על הניסויים אמין? ברוב המכריע של המקרים, המידע שנמצא בידי האגודות נגד ניסויים בבעלי-חיים מקורו בהצהרות של החברה, אשר נשלחו בתשובה לשאלה מטעם האגודות. אין בידי האגודות אמצעים לאמת את המידע כל עוד אין להן אפשרות לבקר במתקני החברה. התקווה היא, שהחברות יימנעו מהצהרות שקריות, שעלולות לסבך אותן בתביעות על הונאה ובפרסום שלילי. אך בהיעדר חוק האוסר על ניסויים מסוימים והקובע הליכים לפיקוח על ביצוע החוק, אמינות הדיווח תלויה לא מעט ברצונם הטוב של נציגי החברות.
סימון מוצרים בעולם
כתוצאה מהתפשטותם של סימני "לא נוסה על בעלי-חיים" ו"חופשי מאכזריות" שהטביעו חברות על מוצריהן ביוזמתן ובאופן לא אמין, התאגדו ב-1996 כמה מגדולי הארגונים להגנה על בעלי-חיים באמריקה ובאירופה תחת השםCoalition for Consumer Information on Cosmetics כדי ליצור סימן חדש, אחיד ואמין. מאז מרץ, 2001, החלה קואליציית הארגונים להעניק לחברות את סימן "הארנב המדלג", המבטיח באופן אמין יותר מאי-פעם, כי מוצריהן אכן לא נוסו על בעלי-חיים: לא המרכיבים, לא צירופים שונים שלהם ולא המוצרים הסופיים, וכי החברות אינן קונות חומרים מספקים, העורכים ניסויים בבעלי-חיים. בנוסף לכך חתמו החברות על הסכם, המאפשר למשגיח המוסכם על הקואליציה לבצע ביקורת במעבדותיהן. אמנם ההסכם אינו יכול להבטיח, שמרכיבים אשר משמשים את החברות לא נוסו בעבר הרחוק על בעלי-חיים, אך הוא מבטיח שלא בוצעו ניסויים כאלה לצורך הפקת המוצרים המסומנים, ושלא יבוצעו ניסויים כאלה בעתיד. לוגו של "הארנב המדלג" מוכר כיום בארצות-הברית, בקנדה ובמדינות האיחוד האירופי.
החוק האירופי
ב-10 באפריל, 2001, התקבלה בפרלמנט האירופי החלטה לאסור ניסויים בקוסמטיקה בתחומי האיחוד האירופי. ההחלטה כוללת איסור על ביצוע הניסויים עצמם, איסור על מכירת מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי-חיים (באירופה או מחוצה לה) ושיש להם חלופות, ותוך חמש שנים - איסור על מכירת מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי-חיים בין אם יש להם חלופות ובין אם לאו (מטרתה המוצהרת של תקופת המעבר היא להעניק לחברות זמן מספיק לפיתוח חלופות). במהלך חמש שנות המעבר יחויבו היצרנים לסמן מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי-חיים. צעדים מרחיקי לכת אלה עדיין לא הגיעו לאישורם הסופי. רבים הם הגורמים בעלי ההשפעה שמתנגדים לכך, ובראשם ארצות-הברית, הטוענת שמדובר בהפרה של הסכמי ארגון הסחר העולמי (WTO) - תירוץ רווח נגד חקיקה לרווחת בעלי-חיים.