כנס משפטי: לחקלאות אין חסינות
רשמים מהכנס "זכויות בעלי-חיים - בעקבות בג"ץ פיטום האווזים"
ביום ה', 18.12.2003, התקיים הכנס "זכויות בעלי-חיים - בעקבות בג"ץ פיטום האווזים" בבית-הספר למשפטים של המכללה למנהל. אחת המשתתפות בכנס הייתה השופטת בדימוס, טובה שטרסברג-כהן, שכתבה את פסק-הדין בעתירה נגד פיטום אווזים. חגי כהן היה בכנס והוא מדווח:
רצון טוב
הכנס חתם יום פעילות מושקע בנושא זכויות בעלי-חיים, שהתקיים בקמפוס המכללה למנהל בראשון לציון. כ 80 איש נמלטו מהגשם אל חדר מבוא עמוס עלוני הסברה וכיבוד - שכלל מוצרים מן החי. כשהוסבה תשומת-לב המארגנים לכך שרצוי להימנע מלהגיש בעלי-חיים מתים בכנס שדן בזכויותיהם, הם הצטערו בחביבות שלא חשבו על כך קודם.קראו על פסק הדין האוסר פיטום אווזים
פקטור: אילו יכלו לדבר...
דברי פתיחה נשא עו"ד גלעד פקטור, מארגן האירוע וגם סטודנט לווטרינריה ומתנדב בכלביות. פקטור אמר, שההגנה על בעלי-חיים לא מצליחה לתפוס את המקום הראוי לה בסדר-היום הציבורי בישראל. חשיבות פסק-הדין בעניין פיטום אווזים היא בחשיפת ייסורי בעלי-החיים במשקים לעיני הציבור. בהשראת הספר "כשפילים בוכים", תהה פקטור מה היה אילו יכלו בעלי-החיים לדבר והיינו שומעים אותם מתחננים על חייהם. הוא הודה, שגם בדיבור אין די כדי למנוע עינוי והרג.שטרסברג-כהן: זכויות בעלי-חיים וחקלאות
השופטת בדימוס, טובה שטרסברג-כהן, נשאה הצהרות כלליות בזכות הגנה משפטית על בעלי-חיים:"הזכות של בעלי-חיים לחיות, גם אם אינה מעוגנת ישירות בחקיקה ישראלית, מהווה חלק מתרבותנו ומתחושה פנימית ערכית, וגם תועלתית. התחושה היא שיש חובה וצורך להגן על כל מה שנברא על-פני אדמות ורוח חיים באפו... מנקודת מוצא זו נגזרים חוקים - מעטים מדי לטעמי - שתכליתם למנוע סבל מבעלי-חיים."
"אצלנו פרקטיקות חקלאיות נכנסות לתוך ההגנה של חוק צער בעלי-חיים. אבל יש ארצות כמו ארצות-הברית וקנדה, שבחוקים שלהן מוציאים פרקטיקות חקלאיות מקובלות מתחולת חוקי ההגנה על בעלי-חיים. אני חושבת שמקובלוּת של פרקטיקה, לא הופכת אותה לראויה. להסתתר מאחורי זה שזה נהוג ומקובל - לא מקובל עליי!"
"אצלנו פרקטיקות חקלאיות נכנסות לתוך ההגנה של חוק צער בעלי-חיים. אבל יש ארצות כמו ארצות-הברית וקנדה, שבחוקים שלהן מוציאים פרקטיקות חקלאיות מקובלות מתחולת חוקי ההגנה על בעלי-חיים. אני חושבת שמקובלוּת של פרקטיקה, לא הופכת אותה לראויה. להסתתר מאחורי זה שזה נהוג ומקובל - לא מקובל עליי!"
לדברי שטרסברג-כהן, העיקרון שעומד בבסיס פסיקת בג"ץ פיטום האווזים, ניתן ליישום על פרקטיקות חקלאיות נוספות:
"אני חושבת שפרקטיקה שהיא אכזרית בעליל ושמהווה התעללות לפי החוק, לא תעמוד במבחן. כשיבואו לטעון החקלאים שפוגעים להם בחופש העיסוק, יהיה אפשר לומר להם שזו לא פגיעה בחופש העיסוק מפני שזו לא תכלית מספיק ראויה."
עם זאת, נראה כי שטרסברג-כהן משלימה, בסופו של דבר, עם מה שנהוג ומקובל:
"זה שחייבת להיות חקלאות של חיות משק - לא יכולה להיות מחלוקת חוץ מאשר עם טבעונים וצמחונים. השאלה האם אנחנו, כבית-משפט, יכולים לכפות על כל בני-האדם להיות צמחונים או טבעונים ולא לאכול בכלל בעלי-חיים. אינני יודעת."
שטרסברג-כהן: פיטום אווזים
מסקרנים ביותר היו דבריה של השופטת בדימוס על פיטום אווזים ועל הכרעת בג"ץ:"השאלה של הסבל בעניין של האווזים כמעט ולא הייתה שנויה במחלוקת. המשיבים טענו כמובן שזה לא סבל, אבל זה היה מן השפה אל החוץ. על כך שהיה סבל קשה, כשמחדירים 3 או 5 פעמים ביום צינור מתכת ללוע של אווז ומכניסים לו דרך זה אוכל לפי הצרכים של פיתוח הכבד שלו - על זה לא הייתה מחלוקת, גם לא בדעת המיעוט של השופט גרוניס. המחלוקת הייתה אם דרך ההלעטה הכפויה, לעומת המטרה החקלאית, אומרת שאנחנו לא צריכים להפסיק את הפיטום. אני בוודאי לא חשבתי כך, מכיוון שזה לא עומד בשום יחס, וכך חשב גם השופט ריבלין שהצטרף לעמדתי."
אם היו במשרד החקלאות גורמים המעוניינים לקרוא בפסק-הדין הזמנה לתיקונים קלים באופן הפיטום, שטרסברג-כהן שללה זאת במפורש. ראשית, בדבריה על סבל האווזים היא דאגה לשים דגש על המצוקה העיקרית - והמהותית לתעשייה - הנובעת מן המחלה בכבד; ושנית, היא ציינה שפסק-הדין אוסר למעשה את הפיטום:
"לבסוף התקנות הוכרזו כאינן עומדות במבחן החוק, כי החוק אומר שהוא נועד למנוע סבל, והתקנות לא מונעות סבל, ולכן הוחלט שהן בטלות, וניתן זמן לחקלאים להתארגן על-מנת לסגור את הענף."
בהמשך הכנס, כשנציג מפטמי האווזים טען שפסק-הדין הותיר פתח לתקנות משופרות ("צינור מגומי במקום ממתכת") בהתאם לפסקה מסוימת, קטעה שטרסברג-כהן את דבריו והפנתה אותו לפסקה קודמת, העוסקת באיסור הפיטום.
וולפסון: רווחה בתנופה
עו"ד יוסי וולפסון, פעיל ותיק לזכויות בעלי-חיים וזכויות אדם, טען בכנס שפסק-הדין בבג"ץ פיטום האווזים מלמד שאין חסינות אוטומטית לפרקטיקות חקלאיות, ושפרקטיקה חקלאית שנחשבת כיום חוקית, עשויה להיתפס כבלתי חוקית אם תתחזק התביעה החברתית להתחשבות בצורכי בעלי-חיים במסגרת תעשיות גדולות. וולפסון תיאר את תנופת החקיקה והמחקר בנושאי רווחת בעלי-חיים באירופה, אך הדגיש שמדובר בסך-הכל בצמצום קל של מצוקת בעלי-החיים במשקים. הוא סיים את הרצאתו בסדרת שקופיות של ארוחות צמחוניות מפתות "מתוך הנחה שבנוסף להיותנו משפטנים אנחנו גם בני-אדם, ויכולים להימנע בחיינו האישיים מלקחת חלק בפגיעה בבעלי-חיים".נאור: מבוכה ופחד משינוי
ניכר היה בעו"ד בועז נאור, שייצג בבג"ץ פיטום האווזים את המפטמים, שהוא חש שלא בנוח. הוא אמר שהוא מבקש להפריד בין הדיון המוסרי ("שבו יש לו דעות משלו") לבין הדיון המשפטי. לעו"ד נאור היו שתי טענות מרכזיות:- בית-המשפט לא היה צריך להתערב. הוויכוח בין מתנגדי הפיטום לתומכיו הוא מוסרי ולא משפטי, ולכן אין מקום שבג"ץ יפסוק בנושא, ובוודאי שלא יבטל בשל כך תקנות שהתקינה הכנסת.
- "המדרון החלקלק". פרקטיקות חקלאיות רבות לא יוכלו לעמוד בפני המבחן שקבע בג"ץ, דבר שאולי יוביל בעתיד לשינויים גדולים. עו"ד נאור לא פירט מה פסול בשינויים גדולים, אלא התייחס כמובן מאליו לכך שהשינוי מאיים ואינו רצוי.
ההסכמה הציבורית לכך שפיטום אווזים הוא התעללות, ניכרה היטב בדברים. עו"ד נאור הודה ש"קשה להסתכל בפיטום של אווז ולהגיד שזה לגיטימי", ושאין להכחיש שהאווז סובל כתוצאה מהפיטום.
לרנר: המשפט המשווה
ד"ר פבלו לרנר, אחרון הדוברים, עסק בהשוואה בין חקיקה להגנת בעלי-חיים במדינות שונות, ומצא הבדל גורף בין החקיקה האמריקאית, שאינה מספקת כל הגנה לחיות במשקים (ברמה הפדרלית) לעומת החקיקה האירופית, המשקיעה מאמצים רבים בניסיון להקטין את מצוקות החיות במשקים. הוא התייחס גם לניצנים ראשונים של מגמות חקיקה מהפכניות, כגון התוספת החדשה בחוקה הגרמנית, הקובעת שבעלי-חיים "אינם חפצים" (לצד היותם קניין). לדברי לרנר, יש סיכוי שאם מגמות אלה יתפתחו, ישתלב שיח זכויות בעלי-החיים בשיח זכויות האדם.הפנייה למחוקק
רוב הדוברים קראו למחוקק לעשות יותר למען הגנה על בעלי-חיים. יש לקוות שאירועים כגון זה, יסייעו להמריץ חברי-כנסת לפעול בנושא. חשוב לא פחות - יש לקוות שהם יסייעו לבסס גם בציבור ובמערכת המשפט את הקביעה של "בג"ץ האווזים", שלפיה גם פרקטיקות חקלאיות רחבות ראויות להיבחן מחדש לאור פגיעתן בבעלי-חיים.
מה חשבתם? ספרו לנו בתגובות!
http://anonymous.org.il/art85.html