סוסו של מנדלי
זכויות בעלי-חיים ביצירתו של 'הסופר הלאומי הראשון'
מנדלי מוכר ספרים, ה"אמן הלאומי הראשון בספרותנו", כדברי ביאליק, הוא הסופר העברי הראשון שכתב מניפסט בעד זכויות בעלי חיים, זכויות הנובעות מהיותם בעלי תודעה ונפש.
הווטרינר ד"ר עדן פוגל, שמרפאתו שוכנת במרכז תל-אביב, טוען שניסיון להרעיל חתולים בשינקין כמוהו ככניסה לקסבה של שכם עם דגל ישראל. אבל גם במרכז תל-אביב יש אזורים שבעלי חיים אינם רצויים בהם. לפני זמן מה התקרב כלב לחצר בית הכנסת של חסידי גור ברחוב בר אילן. הילדים החרדים פרצו בצעקות ונאצות. רק ילד אחד כבן עשר עמד על מרפסת בית הכנסת וקרא בהתרגשות "זה צער בעלי חיים, צער בעלי חיים".
הקהילה החרדית בישראל ירשה את הניכור מהטבע ומבעלי החיים מהקהילות היהודיות במזרח אירופה. אבל גם בקהילות ההומוגניות ביותר יש תמיד מישהו חריג. מישהו שהרגשות המתעוררים בתוכו כופים עליו לצאת נגד הכלל, ולא תמיד הוא יודע - כמו שידע באינטואיציה הילד מרחוב בר אילן - לתלות את רגשותיו בהסבר מוסמך, "מדאורייתא". אחר כך, כשהוא מתבגר ונעשה ל"אבי הספרות העברית", למחולל הנס הגדול של החייאת השפה, הוא כבר יודע שאינו צריך להתבייש עוד בחריגותו, אף שהידיעה הזאת אינה מבטלת את הסבל הנובע מחוסר ההבנה של הסביבה:
שלום יעקב אברמוביץ, מנדלי מוכר ספרים, ה"אמן הלאומי הראשון בספרותנו", כדברי ביאליק, הוא גם הסופר העברי הראשון שכתב מניפסט בעד זכויות בעלי חיים, זכויות הנובעות מהיותם בעלי תודעה ונפש. הדבר היה כל כך יוצא דופן בתקופה ובחברה שבה הוא חי, שגם מבקר ספרות חשוב כפישל לחובר כתב כי "ספר הבהמות" אינו אלא "מדרש, אליגוריה ל'כנסת ישראל' הדוויה והסחופה". העובדה שגם המבקר המלומד, בתקופה מאוחרת הרבה יותר, לא יכול היה לעכל את הדברים המפורשים שכתב מנדלי כפשוטם, שהרי לא ייתכן שסופר בסדר גודל כזה "יטפל לפנינו בבהמות" - רק מבליטה עוד יותר את המרדנות והחלוציות של מנדלי, גם בתחום זה. דומה שלחובר, כמו מבקרים אחרים, לא הבחין גם כי בשום יצירה אחרת שלו לא חשף מנדלי כאב אישי כמו זה שחשף בגוללו את פרשת חייהם העצובה של בעלי החיים.
ואם גם היום נאלצים מגיני החיות להתנצל תכופות על עיסוקם - נקל להבין איך מנדלי, בעיירה יהודית ברוסיה של אמצע המאה ה-19, נתקל בחוסר הבנה גמור מצד אשתו כאשר שב לביתו מדוכא ממראה שראה ברחוב:
מנדלי קושר את זיכרונותיו על בעלי החיים עם שלושה צמתים מכריעים בחייו: כילד, כאב וכסב. העובדה שהוא, איש המלים, בוחר להשתמש בכאבם האילם - אילמות העגל ואילמות הפרה המחפשת אותו ללא ידיעה או מחאה, בייאוש דומם של בעלי חיים - כדי לספר על האובדן האישי שלו, מבטאת אהבה גדולה; אהבה שהיא טרגית מטבעה בשל תחושת ההתקוממות על חוסר הצדק של האדם, שלא הותיר לבעלי החיים - ובעיקר לבהמות - דבר שאינו מסתדר עם הגדרתם כסחורה.
לכן אהבת הטבע של מנדלי היא גם קונקרטית מאוד. הרבה יותר קונקרטית, למשל, מזו של ביאליק. היא מכוונת ליצורים ממשיים, לא לצפרירים. בעוד שבעיני ביאליק דומה שהאהבה לטבע זהה או נובעת מההתפעלות האסתטית ממנו, אצל מנדלי נוצר ניגוד חמור, טרגי, בין יופיו האסתטי של הטבע לבין הכאב שהוא מנת חלקם של יצוריו - עד כדי כך שבהשפעתו המכריעה של הכאב הופך היופי לכיעור מנוול (ההתרסה שהוא מתריס בהקשר זה כלפי אלוהים מזכירה את איוב). ביאליק, כמובן, מודע ל"חוסר הממשות" של אותו טבע שאליו הוא עורג, אבל בעוד שהניגוד אצלו הוא בין "גופו של עולם" ל"אורו" - אצל מנדלי "גופו" שוכן בתוך "אורו" ואי אפשר להפריד ביניהם.
כך נפתח "מספר הזיכרונות" בתיאור פלסטי של יופיו המשכר של הטבע בבוקר אביבי אחד. מלא שמחה והנאה פונה מנדלי לחזור לביתו, ואז הוא רואה את הסוס השוכב בשדה. "כרסו כנאד נפוח והצלעות בקושי מתנוענעות". הוא חשב שהסוס מת אבל אז ראה שרגלו מפרכסת. "הוא מתנפנף מעט על צדו בכל מאמצי כוח, מרים ראשו ומאריך גרגרתו הצנומה והכחושה, ושתי עיניים דולפות ומלופלפות מביטות בי. הבטה מרה זו נגעה עד נפשי וכובלתני למקומי. נסתכלתי בו והכרתיו - זהו סוסו של רבי לייב שואב מים!"
וכך מתאר מנדלי את הטבע לאחר שראה את סוסו של רב לייב:
הטבע בעיני ביאליק הוא טבע נתפש. הוא מתואר על פי השתקפותו בעיני הסובייקט. הוא תמיד מייצג משהו אחר. אין ניסיון, כמו אצל מנדלי - להתבונן בחיה כבסובייקט. אין זה נאמר כביקורת, אלא רק כדי להדגיש את הייחוד שבראייתו של מנדלי, שהעמיד במפורש מעל ה"אסתטי", אולי אף מעל לאמנות בכלל, את היצור החי, הממשי, גם זה שנתפש רק כמוצר צריכה. אפשר לומר שאם ביאליק כותב: "בליל חורף זעף, מאחורי אחת הגדרות, ככלב רעב אקפא וכיסה השלג הרך על הכתם השחור", הרי מנדלי רואה את הכלב הזה ככלב. וגם סוסו של רב לייב איננו מייצג דבר. הוא סוס פרטי ויחיד, ובהיותו מסוגל לחוות את אימת הבדידות והמוות - הרי הוא עולם ומלואו.
מנדלי מסיים את סיפוריו על בעלי החיים בזיכרונותיו כסב, ופותח אותם בזיכרונותיו כילד, בסיפור "עגלתו של תוספות יום טוב". גם היא עוברת שלושה שלבים בחייה - ילדות, נערות ואמהות - ששום דבר בהם, לא אמה, לא ולדה וגם לא חייה, אינם שייכים לה.
לאחר שנה נוספת בישיבה הוא מקבל מכתב מאמו שבו היא מספרת לו, כי עגלתו ילדה אלא שהיא גורמת לה צער גדול ואינה מניחה לה לחלוב אותה, "מתנדנדנת ורוגזת, גועה ומתגעגעה על העגל השחוט... מי שמע כזאת בהמה לא תשכח את ילדה, כאשה, להבדיל, לא תשכח מרחם בן בטנה?... ממחיר עגל זה אני שולחת לך... שני זהובים וחתיכה מהכבד שלו הצלוי, בשכר הטורח שהיה לך לעבר בגידול עגלתך החביבה".
את ההמשך, מספר מנדלי, הוא לא קרא. "חשכו עיני ונתבלבל מוחי". לחבריו אינו יכול לספר "שנפשי שוממה עלי מתוך חמלה גדולה על בהמה, אם אומללה, מבכירה ושכולה, המתגעגעת וצועקת בחמת רוח על ולדה... אם כך הייתי עושה, הלוא יצאתי לבושת ולכלימה..."
בחלומותיו רואה מנדלי את עגלתו "בדמות פרה עם ולדה, עגל קטן ונעים. הנה הוא יונק... בוטש בשעת מעשה בדדיה ומכשכש מרוב הנאה בזנבו. האם המאושרה הופכת פניה לבנהו ולוחכת אותו ברחמים ובקול דממה. אני מעמיד פני ומביט לה ואף היה מבטת לי, ושנינו יודעים אנו הבטה זו שלנו מה היא. אור, זיו... חום צח ונעים מפעפע באברים, והלב טוב ושמח". אחר כך הוא רואה בחלומו "עגל רך כבן שמונת ימים בורח מפני הבא לשחטו ומסתיר ראשו תחת כנפי כסותו של אדם אחד וגועה ובוכה. העגל נעקד וצועק וקורא לאמו אך היא בשדה, אינה שומעת צעקת בנה העלוב המתפטר ממנה לפני מותו. הקצב מטילו לארץ, משים רגלו עליו ופושט את צווארו - הנה השוחט, הנה מריטת השיער ופריעת הגרון, נטילת סכין 'ברוך אתה...' ושפיכת דם. גרגור, רפרוף ואנקת מות! דמדומים, שברירים וסנוורים. טפות דם ניתזות עלי... כגחלי אש אני מחזיק בכיסי, ושני זהובים כשתי עיניים והעיניים - עיני עגלתי..."
ביום שבו נלקח מנדלי שהתמוטט לבית החולים, הוא מספר, קיבל מכתב מאמו, שבו היא מבשרת לו שעתה הוא תקוותה היחידה, שכן "אמך, אוי אוי לה, קיפחה את פרנסתה, אבדה לה משענתה האחת -
הקהילה החרדית בישראל ירשה את הניכור מהטבע ומבעלי החיים מהקהילות היהודיות במזרח אירופה. אבל גם בקהילות ההומוגניות ביותר יש תמיד מישהו חריג. מישהו שהרגשות המתעוררים בתוכו כופים עליו לצאת נגד הכלל, ולא תמיד הוא יודע - כמו שידע באינטואיציה הילד מרחוב בר אילן - לתלות את רגשותיו בהסבר מוסמך, "מדאורייתא". אחר כך, כשהוא מתבגר ונעשה ל"אבי הספרות העברית", למחולל הנס הגדול של החייאת השפה, הוא כבר יודע שאינו צריך להתבייש עוד בחריגותו, אף שהידיעה הזאת אינה מבטלת את הסבל הנובע מחוסר ההבנה של הסביבה:
"צפויה לפני שיהיו מתמיהים על ספרי זה ובעקימת שפתיים יאמרו: בזמן שסופרי ישראל שוקדים על תקנת בני עמנו - בא זה ומטפל לפנינו בבהמות! מי שיצא מן הכלל, יאמרו, יצא גם מדעתו. על דבר זה יש לחלוק ולומר, אדרבה, פעמים אפשר אדם יצא מכלל החברה בשביל שהיא יצאה מדעתה והוא פיקח. אבל מה לו בכך? לגבי הרבים הרי דינו גם באופן זה כדין משוגע גמור. שיגעונם של רבים הלוא הוא פיקחות וסדר העולם, ופיקחות היחיד זהו שיגעונו...
...ובכן אמרתי ידברו עליו מה שידברו... ואני אלך לי לבעלי החיים"
"ואתה, סוסו של רבי מנדלי מוכר ספרים... (ש)הייתי תולש שערות מזנבך המדולדל... עכשיו, בזקנותי, אני מתחרט על חטאתי, שציערתי בריה תמימה שכמותך, את הטוב שבסוסים וגם האומלל והעלוב שבהם... והיתה הקדשת ספרי זה לשמך ולזכרך לי לסליחה ולמחילה ולכפרת פשע"
(מתוך המבוא ל"ספר הבהמות").
...ובכן אמרתי ידברו עליו מה שידברו... ואני אלך לי לבעלי החיים"
"ואתה, סוסו של רבי מנדלי מוכר ספרים... (ש)הייתי תולש שערות מזנבך המדולדל... עכשיו, בזקנותי, אני מתחרט על חטאתי, שציערתי בריה תמימה שכמותך, את הטוב שבסוסים וגם האומלל והעלוב שבהם... והיתה הקדשת ספרי זה לשמך ולזכרך לי לסליחה ולמחילה ולכפרת פשע"
(מתוך המבוא ל"ספר הבהמות").
שלום יעקב אברמוביץ, מנדלי מוכר ספרים, ה"אמן הלאומי הראשון בספרותנו", כדברי ביאליק, הוא גם הסופר העברי הראשון שכתב מניפסט בעד זכויות בעלי חיים, זכויות הנובעות מהיותם בעלי תודעה ונפש. הדבר היה כל כך יוצא דופן בתקופה ובחברה שבה הוא חי, שגם מבקר ספרות חשוב כפישל לחובר כתב כי "ספר הבהמות" אינו אלא "מדרש, אליגוריה ל'כנסת ישראל' הדוויה והסחופה". העובדה שגם המבקר המלומד, בתקופה מאוחרת הרבה יותר, לא יכול היה לעכל את הדברים המפורשים שכתב מנדלי כפשוטם, שהרי לא ייתכן שסופר בסדר גודל כזה "יטפל לפנינו בבהמות" - רק מבליטה עוד יותר את המרדנות והחלוציות של מנדלי, גם בתחום זה. דומה שלחובר, כמו מבקרים אחרים, לא הבחין גם כי בשום יצירה אחרת שלו לא חשף מנדלי כאב אישי כמו זה שחשף בגוללו את פרשת חייהם העצובה של בעלי החיים.
"ועל ידי העגלה ומנהג בני הבית שנהגו בה ניצנץ בי הרהור זה: אדם ובהמה, שמחומר אחד קורצו ובשר ודם הם, אפשר רוח אחד לכל. וכל בעלי החיים, כיוון שרוח ולב וחושים להם, מרגישים יגון ושמחה, צער ועונג כבני אדם... ברוב הימים, כשגדלתי ולמדתי דעת, מצאתי שגם לבעלי חיים יש דעה וקנייני נפש... אבל האדם הקשיח לבו מבעלי החיים, שטובת עצמו דורשת לחשוב אותם לגולמים, מחוסרי דעת ורגשי לב ולא נבראו אלא בשבילו. כשהם משמשים להנאתו הם קרויים אצלו בעלי חיים מועילים, ואם לאו, הרי הם מזיקים ומיותרים בעולם... כך נתחוורה לי מחשבתי זו על בעלי החיים כשהגעתי לשנות בינה... ובילדותי כיסיתי אותה כדבר האסור... שלא תהא לי לחרפה".
ואם גם היום נאלצים מגיני החיות להתנצל תכופות על עיסוקם - נקל להבין איך מנדלי, בעיירה יהודית ברוסיה של אמצע המאה ה-19, נתקל בחוסר הבנה גמור מצד אשתו כאשר שב לביתו מדוכא ממראה שראה ברחוב:
"ואני הולך וקרב אצלו... והפסקיא המשונה שעליו כמדומני נפש חיה היא. אמנם כן, נפש חיה... עגל רך, כפות ארבע הרגליים, מופשל עליו ותלוי גוף, זנבו למעלה וראשו למטה, זהרי חמה נופלים לתוך עיניו, הקמות מעילוף ועיפוי... לשונו צרובה ומצומקה ויוצאת מתוך פיו. ומיד נכנס האדם (לאטליז)... ועגל חי עקוד מתגולל על הארץ. כתם לבן הבהיק לפני מעל מצחו... הוא נאלם... שוכב נדהם בלא כוח. ונכדי, בן גילו, נראה לי במחזה... קולות משונים ומעורבבים יחד נשמעים בי. קול עגל וקול נכד, קול אם וקול פרה. קול דמי העגל יונק שדים צועקים לי מן האטליז, וקול נכדי הרך, נמול וכואב... קול אם רחמניה... בוכה ומתאבלת, וקול פרה בשדה עולה על גביהן. פרה עלובה, אם שכולה גועה על בר בטנה שנלקח וגזול מלפניה. בבוקר היה ולעת ערב איננו! היא מחפשתו בעיניה: שואפת ומריחה בנחיריה... בועטת ומאבקת בטלפיה: הומה ומהמה, קוראת לו בגרון... רוחי הולך וסוער, בנפשי חשכה... כל האידיליה, שדה ויער, כפר ועיר - הכל קחם האופל".
מנדלי קושר את זיכרונותיו על בעלי החיים עם שלושה צמתים מכריעים בחייו: כילד, כאב וכסב. העובדה שהוא, איש המלים, בוחר להשתמש בכאבם האילם - אילמות העגל ואילמות הפרה המחפשת אותו ללא ידיעה או מחאה, בייאוש דומם של בעלי חיים - כדי לספר על האובדן האישי שלו, מבטאת אהבה גדולה; אהבה שהיא טרגית מטבעה בשל תחושת ההתקוממות על חוסר הצדק של האדם, שלא הותיר לבעלי החיים - ובעיקר לבהמות - דבר שאינו מסתדר עם הגדרתם כסחורה.
לכן אהבת הטבע של מנדלי היא גם קונקרטית מאוד. הרבה יותר קונקרטית, למשל, מזו של ביאליק. היא מכוונת ליצורים ממשיים, לא לצפרירים. בעוד שבעיני ביאליק דומה שהאהבה לטבע זהה או נובעת מההתפעלות האסתטית ממנו, אצל מנדלי נוצר ניגוד חמור, טרגי, בין יופיו האסתטי של הטבע לבין הכאב שהוא מנת חלקם של יצוריו - עד כדי כך שבהשפעתו המכריעה של הכאב הופך היופי לכיעור מנוול (ההתרסה שהוא מתריס בהקשר זה כלפי אלוהים מזכירה את איוב). ביאליק, כמובן, מודע ל"חוסר הממשות" של אותו טבע שאליו הוא עורג, אבל בעוד שהניגוד אצלו הוא בין "גופו של עולם" ל"אורו" - אצל מנדלי "גופו" שוכן בתוך "אורו" ואי אפשר להפריד ביניהם.
כך נפתח "מספר הזיכרונות" בתיאור פלסטי של יופיו המשכר של הטבע בבוקר אביבי אחד. מלא שמחה והנאה פונה מנדלי לחזור לביתו, ואז הוא רואה את הסוס השוכב בשדה. "כרסו כנאד נפוח והצלעות בקושי מתנוענעות". הוא חשב שהסוס מת אבל אז ראה שרגלו מפרכסת. "הוא מתנפנף מעט על צדו בכל מאמצי כוח, מרים ראשו ומאריך גרגרתו הצנומה והכחושה, ושתי עיניים דולפות ומלופלפות מביטות בי. הבטה מרה זו נגעה עד נפשי וכובלתני למקומי. נסתכלתי בו והכרתיו - זהו סוסו של רבי לייב שואב מים!"
וכך מתאר מנדלי את הטבע לאחר שראה את סוסו של רב לייב:
"הסוס חוזר ומניח וחובט ראשו לארץ, ואני מסתיר פני בשתי ידיים, לא מפני שלא לראות מר המוות, אלא ביותר מפני זה, שלא לראות כמה שקר החן והבל היופי של התולדה (הטבע - א"ר), שנחשבה אצלי אותה שעה לאשה זקנה, בלה נאופים... וכל תכשיטיה... אך קסם שווא הם".
הטבע בעיני ביאליק הוא טבע נתפש. הוא מתואר על פי השתקפותו בעיני הסובייקט. הוא תמיד מייצג משהו אחר. אין ניסיון, כמו אצל מנדלי - להתבונן בחיה כבסובייקט. אין זה נאמר כביקורת, אלא רק כדי להדגיש את הייחוד שבראייתו של מנדלי, שהעמיד במפורש מעל ה"אסתטי", אולי אף מעל לאמנות בכלל, את היצור החי, הממשי, גם זה שנתפש רק כמוצר צריכה. אפשר לומר שאם ביאליק כותב: "בליל חורף זעף, מאחורי אחת הגדרות, ככלב רעב אקפא וכיסה השלג הרך על הכתם השחור", הרי מנדלי רואה את הכלב הזה ככלב. וגם סוסו של רב לייב איננו מייצג דבר. הוא סוס פרטי ויחיד, ובהיותו מסוגל לחוות את אימת הבדידות והמוות - הרי הוא עולם ומלואו.
"אמת, כל יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא כשהוא גוסס מצווה לרחם עליו, קל וחומר סוסו של רבי לייב שטרח שנים הרבה בשביל אנשי העיר לספק להם מים... אבל חוץ ממה שיש לרחם עליו משום מצווה של צער בעלי חיים ומשום 'פתח פיך לאילם' לדבר משפטים עם העולם על מנהגו האכזרי, שנוהג לא בצדק ויושר בסוס זה... שעבד אותו כל ימי חייו באמונה, ועכשיו ככלות כוחו השליכו מלפניו והוא מוטל בשדה כפגר מובס - חוץ מזה עוד דבר מה נמצא בו, שפגע פתאום כחץ בלבי...
"הסוס מוטל בשדה מטורף וכמעט אין רוח חיים באפיו... זבובי מוות גדולים עומדים על גבו המעוך והכתות, נושכים ומוצצים את דמו, והוא אינו מכשכש בזנבו להבריחם מעליו. ולאחר שעה קלה הוא מאמץ שארית כוחו, מגביה גרגרתו והופך ראשו אלי ומסתכל בי בעצב ובתחנונים, גונח ועיניו עיני אדם. הלמתני גניחתו זו כרעם... גניחתו זו גניחת בני, ועיניו - עיני ילד שעשועים לי, כבן שתי שנים בשעת גסיסתו... כשראה אותי, את אביו... העמיד עיניו עלי והסתכל בצער גדול, ונשמע בו כקורא תגר על העולם כולו בהשכל ודעת, מה שתינוק בריא בגילו לא יוכל... לא תינוק, לא נער קטן, אלא נשמת האדם דיברה בו! קטן וגדול, נער וזקן, רוח אחד לכל...
"אוי לו לאב, אוי לי, סוס אומלל, ממראה פניך החולנים, מהבטת עיניך וביטויה הנורא! הבטה אחת וביטוי אחד ומראה אחד כהללו של בני האומלל בשעת מיתתו. המוות משווה קטן וגדול, אדם ובהמה. ומה עובר בתחילת ברייתו במעי אמו שווה בכל בעלי חיים... כך שווים הם בסופם - כי מקרה בני האדם ומקרה הבהמה מקרה אחד להם, כמות זה כן מות זה ורוח אחד לכל... כשנטלתי את כפי מעל פני ראיתי נבלת הסוס כנגדי. כלבים חומים, חורצים לשונם ועומדים אצל הנבלה. ובאותה שעה נשמע גם קול זמרה - שירת ציפורים מבין העפאים... ששון ושמחה בשדה וביער מנגדי".
"הסוס מוטל בשדה מטורף וכמעט אין רוח חיים באפיו... זבובי מוות גדולים עומדים על גבו המעוך והכתות, נושכים ומוצצים את דמו, והוא אינו מכשכש בזנבו להבריחם מעליו. ולאחר שעה קלה הוא מאמץ שארית כוחו, מגביה גרגרתו והופך ראשו אלי ומסתכל בי בעצב ובתחנונים, גונח ועיניו עיני אדם. הלמתני גניחתו זו כרעם... גניחתו זו גניחת בני, ועיניו - עיני ילד שעשועים לי, כבן שתי שנים בשעת גסיסתו... כשראה אותי, את אביו... העמיד עיניו עלי והסתכל בצער גדול, ונשמע בו כקורא תגר על העולם כולו בהשכל ודעת, מה שתינוק בריא בגילו לא יוכל... לא תינוק, לא נער קטן, אלא נשמת האדם דיברה בו! קטן וגדול, נער וזקן, רוח אחד לכל...
"אוי לו לאב, אוי לי, סוס אומלל, ממראה פניך החולנים, מהבטת עיניך וביטויה הנורא! הבטה אחת וביטוי אחד ומראה אחד כהללו של בני האומלל בשעת מיתתו. המוות משווה קטן וגדול, אדם ובהמה. ומה עובר בתחילת ברייתו במעי אמו שווה בכל בעלי חיים... כך שווים הם בסופם - כי מקרה בני האדם ומקרה הבהמה מקרה אחד להם, כמות זה כן מות זה ורוח אחד לכל... כשנטלתי את כפי מעל פני ראיתי נבלת הסוס כנגדי. כלבים חומים, חורצים לשונם ועומדים אצל הנבלה. ובאותה שעה נשמע גם קול זמרה - שירת ציפורים מבין העפאים... ששון ושמחה בשדה וביער מנגדי".
מנדלי מסיים את סיפוריו על בעלי החיים בזיכרונותיו כסב, ופותח אותם בזיכרונותיו כילד, בסיפור "עגלתו של תוספות יום טוב". גם היא עוברת שלושה שלבים בחייה - ילדות, נערות ואמהות - ששום דבר בהם, לא אמה, לא ולדה וגם לא חייה, אינם שייכים לה.
"חיבת העגלה נתרבתה אצלי מיום ליום... לבי, לב ילד תמים, היה דווה עלי כשהייתי שומע שיחות אנשי הבית על שחיטת העגלה התמימה... בשעה שהיא עומדת בהשקט ובבטחה ולוחכת בלשונה זו כפות ידי אמי באהבה! הלוא אין לך אכזריות קשה מזו. אותה שעה לא עלתה על דעתי להרהר אחרי סדר העולם... הריני מתאמץ בכל לבי להסיח מלבי את העגלה, שאין אני מחויב ליתן נפשי עליה ולרדת לגיהנום בשבילה... אבל לא די שלא נעקרה מלבי, עוד נקבעה שם ביותר... נראה לי בחזיון כדמות בן אדם עומד לנגדי ופניו פני יראת שמים, מאכלת בידו וברכה בפיו - ושוחט. ולרגליו גרגרת מפורעת, שפיכת דם, לשון משורבבת, עיניים לטושות, גרגור ורפרוף צלעות, פרפור ופרכוס ובעיטת רגליים...
"געגועים היו לעגלה בתחילת ימי אבלה על אמה... אני האחד מאנשי הבית שהייתי מחבבה... דומה שהייתי אהוב לה גם אני, שהרי לא היתה מוחה בידי לגפפה ולהחזיק באוזניה, ולא עוד, אלא בשעת מעשה היתה לוחכת אותי ומבטת בי בעצב..."
בסופו של דבר נשלח מנדלי לישיבה, משם הוא חוזר לבקר בביתו, בעיקר בשל געגועיו לעגלה: "רואה אני את עגלתי - והנה היא בגרה... פרים בני בקר שניים מלווין אותה מן השדה. הריני מגרש את החתנים המכובדים הללו במחילת כבודם, מתקרב ובא להכלה כנגד פניה. אמרתי לה שלום ופשטתי ידי להעבירה על חלקת צווארה".
"געגועים היו לעגלה בתחילת ימי אבלה על אמה... אני האחד מאנשי הבית שהייתי מחבבה... דומה שהייתי אהוב לה גם אני, שהרי לא היתה מוחה בידי לגפפה ולהחזיק באוזניה, ולא עוד, אלא בשעת מעשה היתה לוחכת אותי ומבטת בי בעצב..."
בסופו של דבר נשלח מנדלי לישיבה, משם הוא חוזר לבקר בביתו, בעיקר בשל געגועיו לעגלה: "רואה אני את עגלתי - והנה היא בגרה... פרים בני בקר שניים מלווין אותה מן השדה. הריני מגרש את החתנים המכובדים הללו במחילת כבודם, מתקרב ובא להכלה כנגד פניה. אמרתי לה שלום ופשטתי ידי להעבירה על חלקת צווארה".
לאחר שנה נוספת בישיבה הוא מקבל מכתב מאמו שבו היא מספרת לו, כי עגלתו ילדה אלא שהיא גורמת לה צער גדול ואינה מניחה לה לחלוב אותה, "מתנדנדנת ורוגזת, גועה ומתגעגעה על העגל השחוט... מי שמע כזאת בהמה לא תשכח את ילדה, כאשה, להבדיל, לא תשכח מרחם בן בטנה?... ממחיר עגל זה אני שולחת לך... שני זהובים וחתיכה מהכבד שלו הצלוי, בשכר הטורח שהיה לך לעבר בגידול עגלתך החביבה".
את ההמשך, מספר מנדלי, הוא לא קרא. "חשכו עיני ונתבלבל מוחי". לחבריו אינו יכול לספר "שנפשי שוממה עלי מתוך חמלה גדולה על בהמה, אם אומללה, מבכירה ושכולה, המתגעגעת וצועקת בחמת רוח על ולדה... אם כך הייתי עושה, הלוא יצאתי לבושת ולכלימה..."
בחלומותיו רואה מנדלי את עגלתו "בדמות פרה עם ולדה, עגל קטן ונעים. הנה הוא יונק... בוטש בשעת מעשה בדדיה ומכשכש מרוב הנאה בזנבו. האם המאושרה הופכת פניה לבנהו ולוחכת אותו ברחמים ובקול דממה. אני מעמיד פני ומביט לה ואף היה מבטת לי, ושנינו יודעים אנו הבטה זו שלנו מה היא. אור, זיו... חום צח ונעים מפעפע באברים, והלב טוב ושמח". אחר כך הוא רואה בחלומו "עגל רך כבן שמונת ימים בורח מפני הבא לשחטו ומסתיר ראשו תחת כנפי כסותו של אדם אחד וגועה ובוכה. העגל נעקד וצועק וקורא לאמו אך היא בשדה, אינה שומעת צעקת בנה העלוב המתפטר ממנה לפני מותו. הקצב מטילו לארץ, משים רגלו עליו ופושט את צווארו - הנה השוחט, הנה מריטת השיער ופריעת הגרון, נטילת סכין 'ברוך אתה...' ושפיכת דם. גרגור, רפרוף ואנקת מות! דמדומים, שברירים וסנוורים. טפות דם ניתזות עלי... כגחלי אש אני מחזיק בכיסי, ושני זהובים כשתי עיניים והעיניים - עיני עגלתי..."
ביום שבו נלקח מנדלי שהתמוטט לבית החולים, הוא מספר, קיבל מכתב מאמו, שבו היא מבשרת לו שעתה הוא תקוותה היחידה, שכן "אמך, אוי אוי לה, קיפחה את פרנסתה, אבדה לה משענתה האחת -
"מתה הפרה!"
פורסם לראשונה במדור "תרבות וספרות" של הארץ, 17 באפריל, 2002, ה' באייר תשס"ב.
http://anonymous.org.il/art112.html