המאבק נגד הטעיה: ניצחון לאנונימוס
תנובה וגליקסמן יסירו את האריזות המטעות מהמדפים
מכתב סוויסה
קמפיין אנונימוס נגד הטעיה על אריזות הביצים נפתח במאי 2006. הקמפיין נועד ליידע את הציבור בדבר האכזריות של תעשיית הביצים, ולחשוף את ההטעיה שנוקטים משווקי הביצים כדי לשכנע את הצרכנים שביצים הן מוצר טבעי ונטול התעללות. לקמפיין הצטרף השחקן מאיר סוויסה, ששלח ב-5.2.2007 מכתב גלוי למנכ"ל תנובה, אריק רייכמן. קטעים מהמכתב צוטטו בהרחבה בעיתונות. מתוך המכתב:
"ההתעללות במאות מיליוני בעלי-חיים בשנה במהלך הפקת בשר ביצים וחלב מתקיימת משום שהיא מרוחקת מעין הציבור, מוסתרת מפניו ואף מטושטשת במכוון על-ידי הטעיה. בפרסומות שלכם ועל אריזות מוצריכם אתם מוחקים בלי היסוס (ובלי להרגיש אפילו מכה קלה בעכבר) את העבר הטרגי של מוצרי המזון שלכם. אתם מגדילים לעשות כאשר אינכם 'מסתפקים' בהסתרה, אלא גם מטעים באופן בוטה, ומציירים את תנאי הגידול כפסטורליים. אריזת ביצי תנובה המדוברת מציגה צילום תרנגולת נקייה ובריאה על מצע קש, בלי סורגים כמובן. קשה שלא להתקומם כנגד שקר כל-כך בוטה: הרי בלולים שמהם נלקחות הביצים הללו, מצופפים יצורים אומללים במשך שנתיים רצופות בכלוב מתכת זעיר, כשלכל תרנגולת מוקצב שטח של מרצפת קטנטנה (של 20 על 20 ס"מ) ואף פחות מכך. וזה מבלי להזכיר את ההרעבה הממושכת, השמדת האפרוחים הזכרים, העמידה על רשת משופעת, חיתוך המקור ונזקיו, ועוד. [...]
"אני פונה אליך אישית בדרישה להפסקת ההתחמקות ונטילת אחריות אמיתית בנוגע לצרכנים ולבעלי-החיים כאחד. תוכל להחליט עוד היום על מדיניות של הפסקת הטעיית הצרכנים בנוגע למוצרים מן החי שמשווקת החברה. ותוכל לפעול כדי לדרוש כבר בזמן הקרוב מבעלי המשקים לערוך שינויים ממשיים (ויהיו אפילו הדרגתיים מאוד וארוכי טווח) כדי לצמצם את האכזריות הלא מרוסנת כלפי החיות הכלואות במשקים. בארה"ב התחייבו חברות מזון גדולות, ובהן אפילו מקדונלד'ס (לאחר קמפיין בן חצי שנה נגדה) לדרוש מבעלי המשקים תנאים מינימליים בנוגע לרווחת בעלי-חיים. אם תלך בעקבותיהם, אסיר בפניך את הכובע. אם לא, דע לך שבכוונתי ליזום מהלכים ציבוריים (כולל קריאה לחרם צרכנים על החברה במטרה להביא לשינוי מדיניותה) ואף משפטיים (כגון תביעה ייצוגית) במטרה לאלץ את תנובה ליטול אחריות על מדיניותה הפסולה."
תגובת תנובה
סמנכ"ל תנובה, עברי גורן, מיהר להשיב לסוויסה והתחייב שאריזות הביצים הנוכחיות יוחלפו במהלך מרץ-אפריל. סוויסה, בתגובה, שלח לו מכתב המברך על השינוי, אך קורא לשינויים נוספים בהמשך:
ההד הציבורי
הישג אנונימוס זכה לסיקור נרחב, וללא ספק סייע להגברה משמעותית של המודעות לסבל התרנגולות בתעשיית הביצים (ובעלי-החיים במשקים בכלל). הכתבים הפגינו אמפתיה כלפי מצוקת התרנגולות והציגו את ההישג כניצחון משמח. מצוקתן של התרנגולות נכנסה לשיח הציבורי.
באינטרנט התפרסם ההישג בהרחבה, תוך הבלטה בעמודי השער של הפורטלים הראשיים:
"תנובה תסיר מאריזות הביצים את התרנגולת המטופחת", ynet, 11.2.2007.
"'התרנגולות השמחות' יוסרו מאריזות תנובה", וואלה!, 11.2.2007.
"תנובה תסיר את אריזות הביצים השקריות", nrg מעריב, 11.2.2007.
"תנובה תסיר את האריזות המטעות מהמדפים בתוך חודשיים", Nfc, 11.2.2007.
"תנובה תחליף את תמונת התרנגולת באריזות הביצים", נענע, 11.2.2007.
גם ברדיו זכה הקמפיין לתהודה. ההישג הוזכר מספר פעמים במהדורות החדשות של רשת ב' וגל"צ, וראיון ארוך בנושא ההתעללות בתרנגולות בתעשיית הביצים נערך עם דוברת אנונימוס בתוכנית הצהריים של יעל דן (גל"צ). למחרת, בתוכנית "המילה האחרונה" (גל"צ), תהה אורי אורבך מה בעצם דורשים באנונימוס: שיופיעו תמונות זוועה של התעללות על האריזה? אברי גלעד השיב: תמונות זוועה לא, אבל גם לא תמונות של תרנגולות 'משתזפות בשמש', בזמן שמגדלים אותם למעשה בכלובים קטנטנים של 20x20 סנטימטר.
בטלוויזיה, ערוץ 10 פרסם את ההישג בהבלטה, כולל ראיון בתוכנית הבוקר של הערוץ עם עומר ברנע, שחקן ודוגמן צמחוני ופעיל אנונימוס. העיתונאי בן כספית (בתוכניתו עם עמנואל רוזן) הגיב באהדה לידיעה על כניעת תנובה, והוסיף שדרוש לשנות לא את האריזות בלבד – אלא גם את תנאי המחיה הממשיים של התרנגולות. גם ליאור שליין הזכיר את הקמפיין (תוך עקיצה קלה) בתוכניתו בערוץ.
בעיתונות הכתובה התפרסמו ידיעות רבות בכל העיתונים היומיים ובמוספי העסקים. במעריב אף תפסה הידיעה "ניצחון התרנגולות" את המקום המרכזי בשער האחורי של העיתון. תחת כותרת-המשנה "חברת תנובה נכנעה למחאת אנונימוס: התרנגולות המאושרות שמככבות על אריזות יפנו את מקומן – לטובת המציאות" הופיעה ידיעה שהעבירה את המסרים החשובים של הקמפיין ונחתמה בהצהרת דוברת אנונימוס: "אם אנשים היו נחשפים אפילו לעשירית ממה שעובר על בעלי-החיים בדרך לצלחת שלהם, רובם היו עוברים לצלחת אחרת".
כתבות נוספות:
יהודית יהב, "תנובה: התרנגולת לא תחייך יותר", ידיעות אחרונות, 12.2.2007, עמ' 23.
לתגובות: ידיעות אחרונות, ת.ד. 109, תל-אביב. פקס: 03-6082546 דואל: tgoovot@yedioth.co.il
רוני לינדר-גנץ, "הצלחה לאנונימוס: תנובה תשנה את תמונת התרנגולת על מארזי הביצים שלה", TheMarker (הארץ), 12.2.2007, עמ' 26.
לתגובות: הארץ, זלמן שוקן 21, תל-אביב 61001. פקס: 03-6810012 דואל: letters@haaretz.co.il
נורית קדוש, "ניצחון לקמפיין של אנונימוס: תנובה תסיר את אריזות הביצים המטעות", מעריב עסקים, 12.2.2007, עמ' 8.
לתגובות: מעריב, קרליבך 2, תל-אביב 67132. פקס: 03-5638714 או 03-5610614 דואל: cotvim@maariv.co.il
עדכון: גם חברת "ביצי גליקסמן" תחליף את האריזות המטעות!
ב-19.2.2007 שוחחה רעות הורן, דוברת אנונימוס, עם יונה גליקסמן, מבעלי החברה ל"ייצור" ולשיווק ביצים "גליקסמן". בשיחה הושגה הסכמה כי האריזות המטעות של החברה, שעליהן נראית תרנגולת דוגרת על קן קש בשדה, יוחלפו בתוך שלושה-ארבעה חודשים באריזות שלא יכללו הטעיה. בכך מצטרפת גליקסמן לתנובה, שהודיעה כשבוע קודם לכן שעד מרץ-אפריל תסיר את התמונה המטעה (שבה נראית תרנגולת בריאה על מצע של קש) מאריזות הביצים.
במסגרת קמפיין "הביצה שהתחפשה" נותרה רק חברה אחת המתעקשת, בנוסף לגרימת התעללות קשה בתרנגולות, גם לנקוט הטעיה בוטה על אריזותיה: "ביצי הגליל". הכיתוב על אריזותיה מתאר, כזכור, תמונה פסטורלית מושלמת: "על פסגת הר גלילי הנושק לעננים, שוכן מקום קסום המשקיף אל הרים ושדות פורחים – זהו משק ביצי הגליל במושב צוריאל. שם, מתפנקות להן התרנגולות המאושרות שלנו הנהנות מתזונה בריאה ומאוזנת ומשקט ושלווה פסטורליים שניתן למצוא רק בגליל". זאת בשעה שהתרנגולות המטילות את הביצים שבאריזה כלואות למעשה באחד הלולים האינטנסיביים והמחרידים בישראל. אנונימוס תמשיך לחשוף בפני הציבור את הסבל הנגרם לתרנגולות בתעשיית הביצים ולהיאבק בתעשייה המבוססת על סבל זה.