עזים כקלמנטינות
בעקבות הכתבה "חקלאים? יש עדיין אנשים כאלה?", ynet, 14.4.12
הכתבה "חקלאים? יש עדיין אנשים כאלה?" מאת מירב קריסטל, מבוססת על ראיונות עם שישה חקלאים ישראלים: מגדלי עגבניות או תותים – לצד מרביעי עזים ופרות למכירת צאצאיהן לפיטום ושחיטה. אלה כמו אלה מוצגים בהערצה נוסטלגית-פטריוטית. עם זאת, המראיינת מתעקשת גם לשאול את שני מרביעי החיות מספר שאלות ביקורתיות יחסית, שחושפות טפח מפגיעתם בחיות שהם מנצלים – לצד ניסיונותיהם להסוות ולהצדיק זאת.
"הם קמים ב-4:00-3:00 בבוקר ומגדלים תותים, קלמנטינות, עגבניות ועזים. הם מתמודדים עם מזג אוויר בוגדני, שוק הפכפך ותחרות ממדינות בהן כוח העבודה זול יותר והחקלאי מסובסד יותר. לכבוד האביב: חקלאים מספרים איך זה לעבוד במקצוע שלצערם הולך ונעלם ולמה הם כל כך אוהבים אותו" (כותרת המשנה של הכתבה)
1. "מגדל עזים לחלב" (וגדיים לפיטום ושחיטה)
התמונות של מגדל העזים יוסי לפר אינן מנסות אפילו לדמות מראית עין של שגרת עבודה בדיר. לפר מצטלם עם העזים לתמונות אילוסטרציה לסיפור הילדים הידוע על כמה שהרפתן אוהב את הפרות: מאכיל אותן בידיים, מגרד להן בצוואר – ומחבק המון גדיים צמאים למגע (משום שהפריד אותם מאמם כדי למכור את החלב שלה לצרכנים, ואותם עצמם לפיטום ושחיטה).
תמונה שלא תופיע בסוג כזה של כתבה על חקלאים. צולמה בסיור אקראי שנערך ב-27.10.2007 במשק צאן במרכז הארץ
הכתבה מתמסרת לשירי ההלל ששרים לעצמם "הבנים הממשיכים", שלכאורה "ממשיכים את המסורת" החקלאית של הוריהם. אך ניתן להבין בקלות שה"מסורת" היא מונח גמיש, שמסווה שינויים קיצוניים שעבר המשק עם הזמן. לדוגמה, יציאה יומית למרעה הייתה חלק אינטגראלי ממסורת גידול העזים בדור ההורים – אך הוחלפה בכליאה תמידית בדיר צפוף, עמוס הפרשות וחדגוני:
מרעה? "לא. הן חיות בדיר. בעבר יצאנו איתן למרעה, אך כיום אין שדות, הכל גידולים או שכונות חדשות, אין לאן לצאת, משתדלים להביא ירק כמה שיותר טבעי הביתה".
המראיינת מעזה לשאול גם שאלות שחורגות מהקו המעריץ הכללי שבכתבה, כגון בנושא שליחת העזים לשחיטה (שמוזכרת בעיקר בכינויה החקלאי המכובס והרווח – "יציאה" מהרפת או הדיר):
הפרידה מהן קשה: "הן יוצאות מפה בצורה הכי טובה אחרי שעבדו איתנו 6 שנים, חלקן לשחיטה, חלקן לפינות חי. אבא שלי אומר שאם היה מקשיב לי כילד, היו לו פה רבי קומות של עזים. ביום המכירה הייתי מחביא עיזים שלא ייקחו אותן. הן נותנות לך חלב בכמויות אדירות, כך שאתה מרגיש גאווה, אחריות וקירבה. ביום שהיא צריכה ללכת לשחיטה והיא תלך בסוף, חשוב לי שהיא תעזוב כמו שצריך, אף אחד לא זורק אותה על המשאית ומתנהג אליה לא יפה".
ייתכן שעל המשאית המובילה למשחטה אולי באמת מעלה לפר את העזים בעדינות בעצמו, מלטף את החששניות שבהן מהיציאה הפתאומית לראשונה בחייהן מהדיר – ולא מכה או גורר אותן כמקובל. מי יודע. אבל אפילו אם כן, נראה ששם נגמרת ההיכרות של החקלאי עם חיי החיה שניצל במשך שנים ל"ייצור" גדיים וחלב. איך זורקים אותן מהמשאית בכניסה למשחטה? איך מזרזים אותן להמשיך לצעוד לעבר השוחט כשהן רואות ומריחות את הדם של קודמותיהן ושומעות את זעקותיהן? בבעיטות או בשוקר חשמלי או אולי "רק" בצינור פלסטיק? אלה כבר עניינים שהחקלאי והכתבת לא ירחיקו לכת כמובן להיכנס אליהם גם בדמיונם. חלוקת העבודה מאפשרת לכולם להעמיד פנים שזה רק עניינו של מישהו אחר. חיתוך צוואר העזים בסכין הוא בוודאי לא מה שחשב עליו יצרן הגדיים והחלב כשהצטלם מגרד בחיבה את צוואר אחת העזים, או כשהבטיח ש"אף אחד לא מתנהג אליהן לא יפה" לאחר שהוא שולח אותן אל מותן כשתפוקת החלב והגדיים שלהן פוחתת.
יש עז אחת מיוחדת:"יש פה אחת, כמו כלב, שהולכת אחרי לכל מקום, היא מדהימה. אני מאמין שהיא תישאר פה עד שתמות".
וייתכן שכל עז או כלב הם מדהימים בדרכם. אך קשה להבחין ברוב תכונותיהם המדהימות אם הם לעולם לא יוצאים החוצה למקום עם מרחב מינימלי לתנועה או לביטוי העדפות אישיות. קשה להבחין בכך גם כשרואים בהן כלי להפקת רווחים, ומחזיקים 700 "אמהות" בתור מכונות חיות לייצור גדיים וחלב.
2. "בוקר" (או: "יצרן" עגלים לפיטום ושחיטה)
לעתים רואים בארץ, בעיקר בגליל ובגולן, פרות רועות במרחב פתוח, לעתים עם עגל יונק לצדן. רבים מעדיפים לחשוב שלפחות חלק מהחיות שעולות על צלחתם חיו כך את חייהן עד שהובלו לשחיטה. אולם רק מיעוט קטן של העגלים הנשחטים לבשר עבור הצרכן הישראלי מתחילים כך את חייהם – וגם הם יופרדו מאמם בטרם ייגמלו, ויישלחו ל-4 עד 6 חודשים של פיטום אינטנסיבי במפטמות צפופות ומזוהמות, שרק לאחריו יישחטו.
מתוך כלל העגלים שישראלים אוכלים את בשרם, אלה הנולדים במרעה בארץ הם מיעוט קטן. עגלים אחרים נולדים לפרות בתעשיית החלב, מופרדים מהן מייד, ולא זוכים לצאת למרעה אפילו יום אחד כל חייהם (בתמונה מימין); קבוצה שלישית נולדת באוסטרליה ומזרח אירופה ומובלת לישראל בעודה בחיים (בתמונה האמצעית); אך מרבית העגלים שישראלים צורכים את בשרם מגודלים ונשחטים בדרום אמריקה, שם גידול מזונם ופיטומם מהווה הגורם העיקרי להרס יערות האמזונס.
כך מפרידים בין פרה לעגל: "מביאים את כל האימהות עם העגלים לחלקה סמוכה, שם מפרידים ביניהם. הסיבה: אם ההפרדה נעשית במקום לא מוכר להן, האימהות יחצו כבישים כדי לחפש את העגלים שלהן. ככה, הן חוזרות לחלקה הזאת במשך שלושה ימים לחפש את עגליהן ואחרי 4 ימים הן מפסיקות לבוא, החלב שלהן מתייבש והן שוב מורבעות [...]".
לחצות כבישים זה מסוכן. חבל שאי אפשר פשוט להסביר להן בהיגיון שהגור שליקקו את פרוותו באהבה נלקח למטרה חשובה. כלומר נמכר למכלאה שבה יוזן במזון מרוכז ומזיק בשטח צר ועמוס הפרשות, עד שיעלה במשקל ויישחט.
לאן הולכים העגלים? "הם נכנסים לפיטום במפטמות של חברות וסוחרים גדולים בארץ. כשהם מגיעים למשקל מסוים - שוחטים אותם. עגל חזק שעלה עלייה טובה במשקל – אני משאיר אצלי, אבל את רוב העגלים המיועדים להיות פרי הרבעה אני קונה במכירה פומבית, ממגדלי עדרי טיפוח, בהרבה מאוד כסף. בהתחלה היה לי קשה, אך סוף אדם למיתה ובהמה לשחיטה עם כל הצער".
כלומר: 'בהתחלה היה קשה להתפרנס מהפרדת עגלים מאמם ומכירתם לפיטום והרג – אבל יש ביטוי (עם חרוז!) שאומר שבעצם ככה העולם – אז זה בטח בסדר'.
בכתבה משובץ גם קישור בולט לכתבה "פרי הרבעה? הם עושים חיים". בניגוד לרושם שעולה מהבדיחה המצ'ואיסטית שבכותרת, "פרי הרבעה מובחרים" אינם זוכים לשפע של הזדמנויות להזדווג, וזרעם לרוב "נחלב" מלאכותית על מנת להזריע מלאכותית אלפי פרות, לעתים אפילו במדינות רחוקות. גם "הזרעה טבעית" מבוצעת פעמים רבות בסיוע אלימות אנושית רבה – למשל, כשהנקבה נכלאת בתא ריסון מאסיבי שמנטרל כל יכולת התנגדות. מותר לשער שפרה, כמו כל חיה, מעדיפה לבחור בעצמה עם מי להזדווג.
חליבת זרע מפר לצורך הזרעה מלאכותית. זכר אחר, מרוסן בכלוב ובנזם המושך את נחיריו, משמש לגירוי "פר ההרבעה" לפלוט זרע.
http://anonymous.org.il/art841.html