צמיחה באמריקה
קידום תזונה צמחית במוסדות חינוך בארצות-הברית
בשנים האחרונות מתפתחת במהירות בארצות-הברית תנועה לקידום מזון בריאות, שרובו הגדול מן הצומח. לא מדובר עוד ביוזמות אישיות או קהילתיות קטנות, אלא במדיניות חדשה, המופיעה מרמת בית-הספר ועד לרמת הממשלה הפדרלית.
שינוי
בארצות-הברית אוכלים מוצרים מן החי יותר מאשר בכל ארץ אחרת, ובהתאם לכך שיעור ההשמנה שם הוא הגבוה בעולם. לפני חמש שנים פרסמנו כתבה שסיכמה את תרומת בתי-הספר בארצות-הברית להחדרת המוצרים מן החי להרגלי התזונה של הילדים. המצב העגום, שבו משרד החקלאות מקדם בבתי-הספר את האינטרסים של תעשיות המזון מן החי, לא השתנה באופן מהותי. אולם אם בשנת 2004 יכולנו לדווח רק על ניצניה של תנועת-נגד בקליפורניה, כיום פועלות יוזמות לקידום תזונה מן הצומח ברוב ארצות-הברית.ארוחת בית-ספר הנחשבת כמשופרת יחסית לארוחות מזון מהיר: עיקר הכסף עדיין מושקע במזון שמקורו בבעלי-חיים. (צילום: Ryan McVay, Potodisc, Getty Images)
תוכניות ההזנה הפדרליות
יותר מ-30 מיליון ילדים אוכלים בבתי-הספר בארצות-הברית. קיימות מספר מסגרות הזנה מסובסדות, הפועלות בכ-100,000 מוסדות חינוך. המסגרת העיקרית היא "תוכנית ארוחות הצהרים הלאומית לבתי-הספר" (NSLP), המגיעה למחצית מילדי הארץ. קיימת תוכנית דומה לארוחות בוקר, המזינה כ-10% מהילדים. מסגרת קטנה יותר היא "חטיפים אחרי בית-הספר" המספקת מזון מחוץ למועד הארוחות. ארוחות מסובסדות אלה צריכות לעמוד ב"הנחיות התזונתיות לאמריקאים" שקבעו משרדי החקלאות והבריאות בשנת 2005. הנחיות כאלה מתפרסמות מאז 1980 ומתעדכנות אחת לחמש שנים. ב-1995 הופיעה לראשונה התייחסות לצמחונות במסגרת ההמלצות, ונקבע שתזונות צמחוניות יכולות לעמוד בהנחיות.המבורגר מן הצומח: פוסטר שהפיק PCRM ומיועד לתלייה בבתי-ספר: "קציצת גן צלויה על להבות ואפשרויות צמחוניות אחרות מגיעות לקפטריה שבקרבתך"
טבעונות ממשלתית סמויה
בפברואר 2009 הודיע משרד החקלאות, ש-70% מהמוסדות המשתתפים בתוכנית ההזנה הלאומית מציעים לתלמידים ארוחות העומדות בהמלצות, אולם מוצע לתלמידים גם מזון שאינו עומד בהמלצות והם מרבים לבחור בו, בהיעדר חינוך מספיק לתזונה בריאה. הנחיות הממשלה אינן מציגות את הטבעונות בתור האפשרות המיטבית, ו"פירמידת המזון" (המחשה חזותית של המלצות התזונה) אף כוללת במפורש מוצרים רבים מן החי. אולם כשדנים בכך שתוכניות הזנה אינן עומדות בדרישות הממשלה, מתכוונים בעיקר לכך שחסרים בהן ירקות, פירות ודגנים מלאים. הארוחות חייבות לעמוד בדרישות מסוימות, שמשמעותן המעשית היא הגדלת שיעור המוצרים הצמחיים על חשבון המוצרים מהחי, למשל: הגבלות על תכולת שומן בכלל ושומן רווי בפרט. עם זאת, בתי-הספר אינם מחויבים לספק מזון מיוחד לטבעונים ולצמחונים, וההיצע הצמחי מתרחב באופן וולונטרי. במקרים מסוימים אף מקשים על הטבעונים: למשל, מותר לבית-ספר ציבורי להציע לילדים חלב סויה רק באישור הורים.הארוחות המשופרות נתונות בתחרות עם "מזון מתחרה" – מזון לא מסובסד שנמכר בשטח בית-הספר. על מכירות אלה אין כמעט הגבלות פדרליות, אם כי רוב מדינות ארצות-הברית אימצו הגבלות חוקיות. ה"מזון המתחרה" כולל לעתים ירקות ופירות, אך בסך הכל מדובר במזון פחות בריא (ובכלל זה מזון ומשקאות צמחיים משמינים) מהאוכל שנמכר בארוחות המסובסדות.
בתמונה: כרזת חוצות שמימן PCRM בוושינגטון במסגרת לחץ לחקיקה משופרת בעניין תזונת ילדים: "הילדות של הנשיא אובמה מקבלות ארוחות צהרים בריאות. למה אני לא?"
יותר מזון צמחי
על רקע המצב הכללי הקשה, מתחוללת מהפכת תזונה בבתי-הספר. ב-19.6.2009 פרסם SNA ("התאחדות תזונת בתי-הספר", ארגון גדול המספק מזון למוסדות חינוך) סקר המראה ש-63.9% מכלל בתי-הספר בארצות-הברית מציעים לתלמידיהם בקביעות ארוחת צהרים צמחונית; זאת לעומת 22.3% בלבד בסקר הראשון מסוג זה שערך הארגון, בשנת 2003! תפוצת הארוחות הצמחוניות כמעט שולשה אפוא תוך שש שנים. ארוחות אלה נפוצות יותר בבתי-הספר התיכוניים ופחות ביסודיים. פירוט המוצרים המוצעים בהן כולל לא מעט מוצרי חלב, אך הדגש הברור הוא על ירקות ודגנים מלאים. מעבר לכך, נמצא ש-20.5% מכלל המחוזות מגישים באופן קבוע ארוחות טבעוניות (שהוגדרו כך: ללא בשר, ביצים או מוצרים מהחי); ומאז שנת 2007 חלה עלייה של 12.4% בהיצע הירקות. עם זאת, הארגון PCRM ("ועדת הרופאים לרפואה אחראית") מדגיש, שרק לעתים נדירות מוצעים לתלמידים ירקות עתירי ברזל וסידן, כגון מיני כרוב וברוקולי, לעומת היצע רב של תפוחי אדמה, שעועית ירוקה, תירס ואפונה.המהפכה התזונתית מתרחשת גם ביוזמות גדולות אחרות:
- משרד ההגנה האמריקאי מנהל מאז 1995 תוכנית רכש פירות וירקות טריים והעברתם לבתי-ספר ולמוסדות נוספים. כיום פועלת התוכנית בכל ארצות-הברית והיא מקציבה 50 מיליון דולר לרכישת פירות וירקות.
- בשנת 2002 החלה תוכנית ניסיונית של חלוקת פירות טריים ומיובשים וירקות בתור חטיפים בין הארוחות, במימון משרד החקלאות, ב-25 בתי-ספר. התוצאות: הילדים צרכו יותר פירות וירקות גם בארוחות ובבית, מכירות הממתקים ירדו, ההקשבה בכיתות השתפרה ופחתו הביקורים אצל האחות. בעקבות ההצלחה, הורחבה התוכנית בהדרגה ל-8 מדינות (200 בתי-ספר) ושלוש שמורות אינדיאניות.
- מספר ערים גדולות הכניסו תפריט צמחי קבוע לבתי-הספר שלהן. לפי PCRM, ניו יורק, דטרויט, פילדלפיה, ומחוזות רבים בקליפורניה, מגישים כיום בקביעות מנות כגון נוגט צמחי, כריך טאקו סויה, המבורגר צמחי וצ'ילי צמחי.
חינוך צמחי
אחד מההיבטים החשובים של המהפכה התזונתית הוא חינוך:- "הקואליציה הניו יורקית לארוחות צהריים בריאות בבתי-הספר" היא ארגון שהחל לפעול בשנת 2004 והביא במדינת ניו יורק לקבלת החלטה המחייבת את בתי-הספר להציע מנות צמחיות בתור אופציה בריאה ולספק חינוך תזונתי בדגש על רב-תרבותיות ומזון מן צומח. הארגון סייע למאות בתי-ספר לעבור לתזונה בריאה יותר בעזרת ייעוץ מקצועי והפקת חומר חינוכי. אחד הפרויקטים של הארגון, המגיע ל-70,000 תלמידים ביום, הוא מסירת מידע תזונתי מדי בוקר לתלמידים דרך מערכת הכריזה של בית-הספר; המידע גם מופץ בדפוס, בצירוף מתכוני בריאות. מהלך אחר שהצליח הוא יצירת קו מדיניות רשמי לטובת תזונה בריאה בארגון ההורים והמורים של מדינת ניו יורק.
- תוכניות "מהמשק לבית-הספר" החלו לפעול ב-1997, וכיום קיימות יותר מ-2,000 תוכניות כאלה ב-40 ממדינות ארצות-הברית. התוכניות מתמקדות ביצירת קשר בין בתי-הספר לקהילות חקלאים מקומיות כדי להביא תוצרת טרייה לבית-הספר, לתמוך בקהילה, למנוע נזקים סביבתיים ומעל לכל – לספק לילדים מזון בריא (לא מוזכר עניין בקידום טבעונות/צמחונות, אך התוכניות מציינות רק גידולים ומזונות צמחיים). לתוכניות אספקת המזון נלוות תוכניות חינוך חוויתיות, הכוללות, בין השאר, טיפוח גינות בבית-הספר, הדגמות בישול וסיורים במשק.
- התוכנית Food Is Elementary נוצרה ב-1999 ופעלה עד כה ב-450 בתי-ספר יסודיים. התוכנית מלמדת על מזון ומניעת מחלות, מפתחת סקרנות תזונתית ומספקת כישורי הכנת אוכל והיכרות עם מזונות בריאים, עם דגש רב על מזונות טיפוסיים של תרבויות שונות מרחבי העולם. מבלי להצהיר על כך, התוכנית כמעט טבעונית.
אחד משלושה פוסטרים מעוצבים להפליא שהפיקה NY Coalition for Helthy School Food עבור בתי-ספר. הפוסטר מציע לעשות כיף עם פירות וירקות, והוא מבוסס על פסלי פירות וירקות של אמן מוביל בתחום זה, סקסטון פריימן.
בתי-ספר מובילים
קיימות דוגמאות רבות של בתי-ספר או מחוזות מסוימים, המובילים בקידום התזונה מן הצומח – הם לא מסתפקים בהצעת פריט צמחוני פה ושם, אלא מכינים קו ארוחות נפרד ועשיר לצמחונים. בתחילת שנת 2006 ציינה סוכנות הידיעות AP את בית-הספר גריידי שבאטלנטה, ג'ורג'יה, כחלוץ המפתיע בתחום זה – דווקא ב"חגורת השבץ", אזור שידוע בשיעור ההשמנה הגבוה שבו. שנתיים לאחר שדרשו 30 תלמידים צמחונים בבית-הספר להגיש להם תפריט מגוון יותר, הם נהנו מקו צמחוני נפרד, שכלל, בין השאר, אגרולים, סלט פסטה, פיצה צמחונית, "בשר טחון" מטופו והמבורגר צמחוני. תוך זמן קצר התלהבו גם אוכלי הבשר בבית-הספר, ו-400 מתלמידיו (מתוך 1,200) החלו לאכול את הארוחות הצמחוניות.מאז התפשטו הארוחות הצמחוניות הנפרדות ברחבי ארצות-הברית. הארגון PETA, למשל, מפרסם רשימה של 15 בתי-ספר מצטיינים בתחום זה בצפון אמריקה. מוקד ההצטיינות הוא תפריטים ארוכים של מזון מבושל, עם דגש על חיקויי בשר ומוצרי טופו. מקוצר היריעה, נזכיר כאן רק מוסד אחד, המגיש אוכל כשר. זהו בית-הספר התיכון הקהילתי היהודי בסן פרנציסקו, הכולל קו ארוחות צמחוני/טבעוני אורגני. הארגון PCRM מעניק פרסי "גזר הזהב" לבתי-ספר המצטיינים בקידום המזון הבריא מן הצומח, ובית-הספר היהודי זכה בפרס בין בתי-הספר הפרטיים לשנת 2009. זאת בזכות תפריט הכולל, בין השאר, צ'ילי צמחי, טופו עם ברוקולי צלויים בסגנון סיני, נקניקיות צמחיות וכריכי "תרנגול הודו" צמחיים – בנוסף לירקות ולפירות טריים.
מתוך אתר חינוך אינטראקטיבי לנוער בנושא תזונה, Smart-Mouth. למרות סגנונו החתרני של האתר, הוא שייך לארגון גדול, ותיק וממוסד, (Center for Science in the Public Interest (CSPI.
לא רק בבתי-ספר
המהפכה התזונתית במוסדות האמריקאיים אינה מוגבלת לבתי-הספר. חיילים קרביים בצבא ארצות-הברית יכולים לקבל ארוחות צמחוניות מוכנות. קשישים הנהנים מ"תוכנית התזונה למבוגרים" במימון פדרלי מקבלים לביתם מזון צמחוני, לפי תפריט המתחלף במחזורים של ארבעה שבועות. ההתקדמות הבולטת חלה ב"תוכנית השלמות התזונה המיוחדות לנשים, לתינוקות ולילדים", שמספקת מימון ממשלתי להזנת משפחות מעוטות הכנסה. בשנת 2008 נכנס לתוכנית עדכון ראשון מאז 1980 – לטובת אמהות צמחוניות. העדכון כולל הכרה בחלב סויה ובטופו כתחליפי חלב, הגדלת הכמות של חמאת בוטנים ושעועית, הגדלת כמות הפירות והירקות (תוך הפחתה במיצים), דגש על דגנים מלאים והפחתה בביצים.סיכום
ארצות-הברית היא עדיין המוקד העולמי של צריכת מוצרים מהחי ועינוי חיות במשקים תעשייתיים. אולם נראה שתנועת-הנגד הבריאותית מתפתחת בשנים האחרונות מהר יותר מתעשיות בעלי-החיים, והיא צוברת כוח בעומק הממסד. רשויות החינוך, הבריאות והחקלאות מעיזות סוף-סוף לקחת אחריות על תזונת הציבור. המילים "טבעונות" או אפילו "צמחונות" נדירות מאוד בתנועה הזו, אולם בפועל, המגמה הבריאותית מתמקדת ברובה הגדול בהפחתת המוצרים מן החי ובהגדלת הצריכה של מוצרים מהצומח, בדגש על ירקות ופירות טריים.
מה חשבתם? ספרו לנו בתגובות!
http://anonymous.org.il/art662.html
מקורות
מדיניות מזון במערכת החינוך
"General Information", "Vegetarian Entres", "Fresh Fruits and Vegetables", PCRM, accessed 11.9.2009.
"School Nutrition Association Releases 'State of School Nutrition 2009' Survey", SNA, 8.11.2009.
"Position of the American Diatetic Association: Vegetarian Diets", Journal of the American Dietetic Association 109 (7), July 2009, pp. 1276.
"Majority of School Nutrition Programs Now Offer Vegetarian School Lunches", SNA, 19.6.2009.
"Beyond the Stereotypes: Facts About School Lunches", SNA, 10.3.2009.
"SNA Statement on School Nutrition Dietary Assessment III", SNA, 3.2.2009.
"Vegetarian Options for School Lunch Programs", PCRM, 2008.
"Local Support for Nutrition Integrity in Schools", Journal of the American Dietetic Association 106 (1), January 2006, pp. 122-133.
מדיניות מזון כללית"School Nutrition Association Releases 'State of School Nutrition 2009' Survey", SNA, 8.11.2009.
"Position of the American Diatetic Association: Vegetarian Diets", Journal of the American Dietetic Association 109 (7), July 2009, pp. 1276.
"Majority of School Nutrition Programs Now Offer Vegetarian School Lunches", SNA, 19.6.2009.
"Beyond the Stereotypes: Facts About School Lunches", SNA, 10.3.2009.
"SNA Statement on School Nutrition Dietary Assessment III", SNA, 3.2.2009.
"Vegetarian Options for School Lunch Programs", PCRM, 2008.
"Local Support for Nutrition Integrity in Schools", Journal of the American Dietetic Association 106 (1), January 2006, pp. 122-133.
"Position of the American Diatetic Association: Vegetarian Diets", Journal of the American Dietetic Association 109 (7), July 2009, pp. 1276-7.
Reed Mangels, "Most Recent Edition of Dietary Guidelines Mentions Vegetarianism", Vegetarian Journal, 1.11.2000.
Lisa Seachrist, "Government Guidelines Okay Vegetarian Diet", Science News, 6.1.1996.
תוכניות ובתי-ספר ספציפייםReed Mangels, "Most Recent Edition of Dietary Guidelines Mentions Vegetarianism", Vegetarian Journal, 1.11.2000.
Lisa Seachrist, "Government Guidelines Okay Vegetarian Diet", Science News, 6.1.1996.
Pulin Modi, "Most Vegetarian-Friendly Cafeterias", peta2, accessed 11.9.2009.
"Golden Carrot Awards", PCRM, accessed 11.9.2009.
"School Success Stories", USDA, FNCS, accessed 11.9.2009.
Amie Hamlin, "Vegetarian and Vegan Foods in Schools, Vegetarian Journal's Foodservice Update", Healthy Tips and Recipes for Institutions XII (2-3), Summer 2006.
Daniel Yee (Associated Press), "High School Opens Vegetarian Lunch Line", Assata Shakur Forum, 9.1.2006.
מדיניות מזון במוסדות אחרים"Golden Carrot Awards", PCRM, accessed 11.9.2009.
"School Success Stories", USDA, FNCS, accessed 11.9.2009.
Amie Hamlin, "Vegetarian and Vegan Foods in Schools, Vegetarian Journal's Foodservice Update", Healthy Tips and Recipes for Institutions XII (2-3), Summer 2006.
Daniel Yee (Associated Press), "High School Opens Vegetarian Lunch Line", Assata Shakur Forum, 9.1.2006.
"Position of the American Diatetic Association: Vegetarian Diets", Journal of the American Dietetic Association 109 (7), July 2009, pp. 1276-7.
Reed Mangels, "Federal Government Announces Veggie-Friendly Changes to the WIC Food Package", Vegetarian Journal, July-Sept, 2008.
Reed Mangels, "Federal Government Announces Veggie-Friendly Changes to the WIC Food Package", Vegetarian Journal, July-Sept, 2008.