טובת החיות
פסק-דין תקדימי על עתידם של בעלי-חיים בין בני-זוג שנפרדו
בסכסוך בין בני-זוג לשעבר על הזכות להחזיק בחתולה ובכלבה שחיו עמם, פסק השופט שאול שוחט לפי טובת החיות. השופט דחה את שיקולי הקניין והעדיף שיקולים המקובלים בסכסוכים בין הורים פרודים בעניין משמורת ילדים. עו"ד יוסי וולפסון סוקר את פסק-הדין החלוצי.
בין קניין לבעלי זכויות
תמונה: Yukari
הסכסוך
ישנם פסקי-דין שמתבלטים לא רק בחדשנותם המשפטית אלא גם ביופיים. נפנה את הבמה לשופט שוחט, שיתאר בשילוב של רצינות וסרקזם את הסכסוך שבא לפתחו:"מעשה בחתולה עיוורת וכלבה חסרת רחם שנאספו אל ביתם של התובע והנתבעת... וזכו לטיפול מסור, ליד מלטפת ולהרבה חום ואהבה... לימים נפרדה דרכם של בני הזוג. הנתבעת עזבה את דירת המגורים, בה התגוררה יחד עם הנתבע, ונטלה עמה את החתולה שזכתה לשם ג'ין אייר ואת הכלבה העונה לשם שיינה."
חפצים או ילדים?
לאחר הפרידה חיו שיינה וג'ין אייר בבית התובעת. התובע ביקש לחלק את ההחזקה בין שני בני-הזוג לשעבר. כתבי הטענות של הצדדים מתייחסים אל בעלי-חיים כאל חפצים גרידא, ועל כך מתרעם השופט:"...דומה שבני הזוג התייחסו לבעלי החיים משל היו ילדיהם הקטינים. להבנתי הם היו ממשיכים להתייחס אליהם ככאלה כל עוד היו ממשיכים לחיות יחד תחת קורת גג אחת.
"משנפרדו בני הזוג הפכו בעלי החיים, מבחינתם, לחפצים, לרכוש משותף שיש להיאבק על חלוקתו. כך למשל טוען התובע, כי החתולה והכלבה הם "נכס משותף" לו ולנתבעת... וכי אלה ניטלו על ידי הנתבעת, לעת עזיבתה, כמו גם ויחד עם, מיטלטלין נוספים משותפים שנטלה עמה... לפיכך עותר הוא לשהיית 'חפצים' אלה במחיצתו חלק כחלק עם התובעת (משל היו משחק מחשב) ולחלופין לקבלת מי מהם לבעלותו תמורת ויתור על האחר לבעלות הנתבעת (משל חלוקה של טלוויזיה ווידאו). הנתבעת מחרה מחזיקה אחריו וטוענת, כי החתולה והכלבה הם אמנם נכסים אלא שאין הם 'רכוש משותף' אלא רכושה הבלעדי. לדבריה יש להחיל על בעלי החיים את 'דיני המיטלטלין' ועל התובע להוכיח 'כוונת שיתוף' לגביהם."
"משנפרדו בני הזוג הפכו בעלי החיים, מבחינתם, לחפצים, לרכוש משותף שיש להיאבק על חלוקתו. כך למשל טוען התובע, כי החתולה והכלבה הם "נכס משותף" לו ולנתבעת... וכי אלה ניטלו על ידי הנתבעת, לעת עזיבתה, כמו גם ויחד עם, מיטלטלין נוספים משותפים שנטלה עמה... לפיכך עותר הוא לשהיית 'חפצים' אלה במחיצתו חלק כחלק עם התובעת (משל היו משחק מחשב) ולחלופין לקבלת מי מהם לבעלותו תמורת ויתור על האחר לבעלות הנתבעת (משל חלוקה של טלוויזיה ווידאו). הנתבעת מחרה מחזיקה אחריו וטוענת, כי החתולה והכלבה הם אמנם נכסים אלא שאין הם 'רכוש משותף' אלא רכושה הבלעדי. לדבריה יש להחיל על בעלי החיים את 'דיני המיטלטלין' ועל התובע להוכיח 'כוונת שיתוף' לגביהם."
יצורים חיים בעלי רוח ונשמה
בית-המשפט דוחה את הכלים הללו לקביעת מקום מגוריהם של בעלי-החיים. הוא סוקר את החקיקה הנוגעת להגנת בעלי-חיים, וקובע שהמשפט שוב אינו מתייחס אליהם כאל חפצים בעלמא:"...מול החובה המוסרית המוטלת עלינו כבני אדם לא להתעלל בחיות, לא לצוד אותם בשיטות אסורות וכואבות, לא להכאיב להם שלא לצורך וכו', קיימת זכותם של בעלי החיים שלא ינהגו בהם כך. נכון, זכות זו של בעלי החיים היא זכות יחסית ולא מוחלטת שהרי מותר לשלול מהם את הזכות הבסיסית ביותר המוענקת ליצור חי - הזכות לחיים - ובלבד שזה יעשה לתכלית ראויה ובדרך המותרת בחוק תוך צמצום ומזעור הכאב והסבל שנגרם להם. יחד עם זאת יש בזכויות היחסיות הללו... כדי להבהיר שהמשפט הפוזיטיבי הישראלי אינו מתייחס אל בעלי החיים, בכל מצב, כאל חפצים אלא רואה להתייחס אליהם בעניינים מסוימים כאל יצורים חיים בעלי רוח ונשמה והעניק להם הגנה למענם הם."
עקרון טובת בעלי-החיים
את הסכסוך על שיינה וג'ין אייר פותר השופט לא על בסיס דיני הקניין ואף לא על בסיס האינטרסים של בני-הזוג לשעבר (כגון הגעגועים שיחוש כל אחד מהם לחיות שהופרדו ממנו). השופט מכריע את הסכסוך בהיקש מהכללים שגיבש המשפט בנוגע לסכסוכים על משמורת ילדים. בהיקש מעקרון טובת הילד, פועל בית-המשפט לפי עקרון טובת בעלי-החיים. וכשם שבסכסוך משמורת ילדים היה בית-המשפט מתייעץ בעובד סוציאלי, בענייננו מינה בית-המשפט מומחה להתנהגות בעלי-חיים להביע את דעתו על טובתם.טובת בעלי-החיים ורצון בעלי-החיים
בית-המשפט נסמך על נתונים אובייקטיביים שקשורים לטובת בעלי-החיים (שטח המחיה, סוג החצר ומידת תשומת-הלב שיכול כל אחד מהטוענים לספק לחתולה ולכלבה). אולם הוא מרחיק לכת מעבר לכך. כפי שבמשפט המודרני יש משקל גובר והולך לרצונו של הילד, כך גם בענייננו ניתן משקל רב להעדפות של בעלי-החיים - וליתר דיוק של הכלבה שיינה. המבטים שתלתה בנתבעת, הצער הגלוי שביטאה בהיפרדה ממנה ושמחת המפגש המחודש הם שעומדים בבסיס החלטתו של בית-המשפט שבעלי-החיים יישארו אצל הנתבעת.השלכות לעתיד
בית-המשפט מודע היטב למשמעות הכרעתו על בסיס טובת בעלי-החיים ולא על בסיס דיני הקניין. ישנם בפסק-הדין אף רמזים לגבי התפתחויות אפשריות נוספות, הנגזרות מהכרתנו שבעלי-חיים עשויים להיות במעמד של בני-משפחה של בני-אדם ולאו דווקא במעמד של רכוש וחפצים. השופט שוחט מציין, למשל, שכ 12%-17% מהאנשים החיים עם חיות מחמד נוהגים לדאוג לעתידן בצוואותיהם. אולם מה לגבי מקרים, שבהם לא נקבע סעיף מעין זה בצוואה? מה לגבי אדם שמזניח את בעלי-החיים שעמם הוא חי? ומה לגבי מקרים, שבהם מבקשות הרשויות להפריד אדם מבעל-חיים שהוא חי עמו? אם נחיל על מקרים אלה את העקרונות הנוגעים ליחסים שבין אפוטרופוס לילד, נמצא שיש לדאוג ל"מזונות" מעיזבונו של האדם לכלכלתו של בעל-החיים; שהזנחת חסוי היא עבירה חמורה; ושעקרון טובת בעל-החיים יצטרך לחלוש לא רק על גורלם בעת שבני-זוג נפרדים אלא גם בעת שרשות שלטונית מתערבת ביחסים שבין בעל-החיים לבן-האדם. רעיונות אלה אינם בדיוניים. חלקם כבר הפכו לחקיקה מחייבת בשווייץ.חיות ביתיות וחיות אחרות
הבקע שיצר פסק-הדין של השופט שוחט במעמדם של בעלי-החיים כקניין הוא רק אבן דרך בתהליך ארוך. יש לזכור, ששיינה וג'ין אייר זכו למעמד של בנות משפחה לא בזכות עצמן אלא מתוך הבחירה של בני-הזוג. לולא היו מאומצות כילדות לכל דבר, היה מעמדן ממשיך להיות מעמד של רכוש מסוג מיוחד, שלרצונותיו אין משמעות, ושלטובתו ניתנת הגנה מזערית ביותר. זוהי ההגנה המזערית שמעניק המשפט לחיות במשקים, במעבדות וברחובות הערים - הגנה שאמורה להועיל במקרים של התעללות קשה במיוחד, אך לא מעבר לזה.
מה חשבתם? ספרו לנו בתגובות!
http://anonymous.org.il/art80.html