"ילדי בית הזכוכית"
רעיונות של שחרור בעלי-חיים בספרה של יעל פורמן
"ילדי בית הזכוכית", ספר הילדים החדש של יעל פורמן שיצא לאחרונה בהוצאת מודן, מעלה, דרך תרחיש בדיוני, סוגיות לגבי מעמדם של בעלי-חיים ממינים אחרים, ומעורר ביקורת לא רק על היחס של בני-האדם ליצורים ממינים שונים, אלא אף על עצם קיומו של הממסד המנצל אותם.
צילום: יואב לנדסמן
סיפורו של מאבק
עלילת הספר מתרחשת בעולם עתידני בו מתקיימים מזה מספר עשורים ניסויים גנטיים במטרה ליצור יצורי כלאיים בין בני-אדם לבעלי-חיים אחרים. רוב הניסיונות נכשלו, ויצרו יצורים שלא היו מסוגלים לשרוד יותר מימים אחדים. אך ניסיונות להכליא בין בני-אדם לדגים יצרו בהצלחה את בני-המים, שלרוע מזלם דמיונם לבני-ים מיתולוגיים הופך אותם לסחורה מבוקשת בתור "חיות מחמד".רובם המוחלט של בני-המים מוחזקים באקווריומים או בבריכות-שחייה על-ידי אנשים שיש להם מעט מאוד הבנה או רגישות לצורכיהם. הילדה שקדי, גיבורת הספר, חיה בבית יוצא-דופן, שבו נעשו מאמצים להעניק לבני-המים תנאים נאותים. אביה של שקדי מתגאה בכך שתכנן את הבית במיוחד תוך התחשבות בצורכיהם של בני-המים: כך, למשל, קירות הבית, הבנויים כאקווריום ענקי, מעוצבים באופן המאפשר להם למצוא מקומות מסתור שבהם תהיה להם פרטיות, כך שהם אינם חייבים לשהות באופן תמידי בסביבה החשופה לבני-אדם (בעיה שלעתים קרובות סובלים ממנה במציאות דגים המוחזקים באקווריומים).
העלילה נעה סביב המאבק הציבורי למניעת ההחזקה של בני-מים בשבי, והתמודדותם של שקדי ושאר בני משפחתה עם השלכותיו. הספר מתייחס באור אוהד לבני המשפחה, ואינו מטיל ספק בכנות ניסיונותיהם לשפר את תנאי המחייה של בני-המים. עם זאת, מוצגת בו היטב הביקורת על בעיות מוסריות העולות מעצם החזקתם של יצורים חיים בחזקת רכוש, אפילו כאשר מתבצעים מרב המאמצים לספק להם תנאים טובים:
"'לא היית צריך לדבר איתם' אמרה שקדי. 'הם רוצים לקחת את כילה. אמא ואבא אומרים שבני-מים מיוצרים כדי להיות באקווריום. בלי זה הם לא היו קיימים, ואצלנו ממש טוב להם.'
'כן, אמרתי את זה לאנשים,' אמר אסף 'והם אמרו שבני-המים לא ביקשו שייצרו אותם, ולא מגיע להם להיות סגורים במקום קטן, אפילו אם הוא גדול כמו הבית שלכם. הם לא פושעים. וגם אנחנו לא היינו רוצים שיסגרו אותנו בכלוב, אפילו אם הוא גדול ואפילו אם נותנים לנו המון אוכל.'
'אבל זה לא כלוב,' אמרה שקדי, והחוותה בידיה על הקירות שמסביבה. 'זה הבית שלהם. אנחנו אלה שסגורים באקווריום בבית הזה. הם מסתכלים עלינו.'
'זה עדיין כלוב,' אמר אסף [...] 'אנחנו קובעים להם מי יהיו בני-הזוג שלהם. אנחנו לוקחים להם את הילדים. רוב האנשים לא יכולים לדבר איתם, אז נדמה להם שלא אכפת להם מהילדים. אבל כן אכפת להם. אני רואה איך בני-המים שלך אוהבים את הילדים שלהם.'
'בטח שהם אוהבים אותם,' אמרה שקדי. 'אבא ואמא אמרו שהם אף פעם לא ימכרו את הילדים.'
'כי אבא ואמא שלך יכולים לדבר איתם,' אמר אסף, 'אבל מה יהיה בעוד כמה שנים? כמה בני-מים אפשר להחזיק בבית שלכם?'"
(עמ' 87-88)
'כן, אמרתי את זה לאנשים,' אמר אסף 'והם אמרו שבני-המים לא ביקשו שייצרו אותם, ולא מגיע להם להיות סגורים במקום קטן, אפילו אם הוא גדול כמו הבית שלכם. הם לא פושעים. וגם אנחנו לא היינו רוצים שיסגרו אותנו בכלוב, אפילו אם הוא גדול ואפילו אם נותנים לנו המון אוכל.'
'אבל זה לא כלוב,' אמרה שקדי, והחוותה בידיה על הקירות שמסביבה. 'זה הבית שלהם. אנחנו אלה שסגורים באקווריום בבית הזה. הם מסתכלים עלינו.'
'זה עדיין כלוב,' אמר אסף [...] 'אנחנו קובעים להם מי יהיו בני-הזוג שלהם. אנחנו לוקחים להם את הילדים. רוב האנשים לא יכולים לדבר איתם, אז נדמה להם שלא אכפת להם מהילדים. אבל כן אכפת להם. אני רואה איך בני-המים שלך אוהבים את הילדים שלהם.'
'בטח שהם אוהבים אותם,' אמרה שקדי. 'אבא ואמא אמרו שהם אף פעם לא ימכרו את הילדים.'
'כי אבא ואמא שלך יכולים לדבר איתם,' אמר אסף, 'אבל מה יהיה בעוד כמה שנים? כמה בני-מים אפשר להחזיק בבית שלכם?'"
(עמ' 87-88)
אנושיים, אנושיים מדי
אף על פי שבני-המים הם יצורי כלאיים חצי-אנושיים וחצי-דגיים, ההתנהגות שלהם ואורח-חייהם מתוארים בספר במושגים אנושיים לחלוטין: הם מסוגלים לדבר (אמנם לא בקול אלא באמצעות שפת סימנים, אך כזו המאפשרת להם לתקשר גם עם בני-אדם), הם עוסקים בפיסול ובציור, והם חיים בתאים משפחתיים של זוג הורים המגדל במשותף ילדים (אם כי במקרה זה לא ברור באיזו מידה הדבר נובע מהעדפותיהם, ובאיזו מידה מהתנאים שנכפים עליהם על-ידי בני-האדם). החצי הדגי שלהם כמעט ואינו בא לידי ביטוי בדבר מעבר לתיאור החיצוני שלהם (למעשה, שקדי נעלבת כאשר היא שומעת אנשים המעזים להשוות את בני-המים לדגים).איור מתוך הספר (ינון זינגר)
העובדה שהמרחק בין בני-אדם לבני-מים אינו רב במיוחד, מעלה גם את התהייה שמא הדרישה להעניק לבני-המים זכויות נובעת אך ורק מדמיונם לבני-אדם. זו נקודה שלמעשה זוכה להתייחסות בספר, באופן חטוף, בפסקה המציינת שהמפגינים לשחרור בני-המים הם צמחונים ומתנגדים גם לכליאת בעלי-חיים בגני-חיות (כאשר הם נדרשים להתעמת עם השאלות הללו כשהם מואשמים בצביעות). ההתמקדות במאבק להגנת בני-המים דווקא אינה נובעת אפוא מעמדה אידיאולוגית הרואה רק יצורים הדומים לאדם כבעלי זכויות, אלא כבחירה אסטרטגית, שמטרתה להשתמש בשחרור בני-המים כצעד ראשון הסולל את הדרך להכרה בזכויותיהם של יצורים אחרים, פחות קרובים לאדם (בדומה, אולי, למאבק הקיים במספר מדינות להקניית זכויות לקופי-על). ניתן לקוות שתיאור המאבק והסוגיות העולות בו יוכלו לסלול בקרב הקוראים את הדרך למחשבה ביקורתית גם לגבי ניצול בעלי-חיים, כפי שהוא מתקיים בעולם הממשי.
מה חשבתם? ספרו לנו בתגובות!
http://anonymous.org.il/art765.html
יעל פורמן, ילדי בית הזכוכית, איורים: ינון זינגר, (בן שמן: מודן, 2011). 109 עמודים